سرقت مرغ و تخم مرغ با کلت و کلاش!

به گزارش مجله پزشکی، همواره گفته اند که تخم مرغ سارق، شترسارق می گردد اما در ماه های اخیر قضیه فرق نموده و شترسارقهای دیروز، تخم مرغ سارقهای امروز شده اند. تا چند ماه قبل سارقان برای سرقت از بانک و طلافروشی و خودروی حمل پول دست به اسلحه می بردند و حالا سرقت های خرد هم با تهدید اسلحه انجام می گردد و جای خود را به سرقت های عظیم داده است.

سرقت مرغ و تخم مرغ با کلت و کلاش!

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران از ضمیمه تپش روزنامه خبرنگاران، دزدانی دست به اسلحه می شوند که تا به حال تجربه شلیک با سلاح را نداشته اند و گاهی اسلحه، قاتل خودشان یا همدست شان می گردد. این هفته سراغ این دزدان رفتیم و سرقت های آنها را مرور کردیم؛ سرقت هایی که باعث تعجب هر خواننده ای می گردد.

شلیک اشتباهی به همدست خود

دزدان گاهی برای سرقت هایشان از اسلحه استفاده می نمایند، درحالی که حتی طرز استفاده از سلاح گرم را هم بلد نیستند. مردادماه سال گذشته پلیس چابهار در جریان سرقت مسلحانه موتورسیکلت در این شهر نهاده شد. با حضور پلیس در صحنه سرقت، ماموران مرد جوانی را دیدند که لنگان لنگان در حال فرار است.

با دستگیری این مرد که از ناحیه پا تیر خورده بود، او برای درمان به بیمارستان منتقل شد. دزد مجروح ادعا کرد با همدستم قصد سرقت موتورسیکلت و گوشی تلفن همراه صاحب موتور را داشتیم، جلوی او را گرفتیم ولی مقاومت کرد.

ناگهان یک تیر از اسلحه همدستم شلیک شد و به پای من خورد. وقتی من تیر خوردم، همدستم فرار کرد و من هم قصد فرار داشتم که دستگیر شدم. با اعترافات این دزد، همدست او هم به جرم سرقت مسلحانه دستگیر شد.

دزدان مسلح محموله های غذایی

گاهی دزدان برای سرقت مواد غذایی مثل برنج و روغن نقشه سرقت مسلحانه طراحی می نمایند. مرد میانسالی آذرماه سال گذشته به پلیس آگاهی آمد و ادعا کرد برنج و روغنی که دیروز ماموران از او توقیف نموده اند قاچاق نبوده و فاکتور فروش دارد. ماموران به آنالیز ادعای این مرد پرداختند و متوجه شدند چنین محموله ای از سوی پلیس توقیف نشده است.

کارآگاهان پلیس از مرد خواستند در خصوص حادثه شرح دهد که او گفت: 14 آذر با موتور سه چرخ مشغول تردد در اتوبان آیت ا... سعیدی بودم که یک پراید با سه سرنشین سد راهم شدند. آنها ادعا کردند پلیس هستند و بار موتور قاچاق هست، آنها با تهدید اسلحه به من دستبند زدند و یکی از آنها سوار موتورم شد. دقایقی بعد آنها مرا پیاده کردند و موتور و بارش را که چند گونی برنج و روغن بود با خود بردند و گفتند فردا به پلیس آگاهی بیایم. با معین شدن سرقت مسلحانه مواد غذایی، ماموران پلاک خودرو را به دست آوردند و با دستگیری مالک خودرو و همدستانش، آنها به پنج فقره سرقت مسلحانه محموله های مواد غذایی اعتراف کردند.

مرغ دزدی با کلاشینکف!

اوایل فروردین سال جاری کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن دو مرد مسلح به یک سوپرمارکت در شرق کشور رفته و با تهدید اسلحه کلاشینکف، تعدادی مرغ و یک گونی برنج به سرقت بردند. در این سرقت فروشندگان سوپرمارکت از ترس دست به اقدامی نزدند و گوشه مغازه نشسته و تماشاگر سرقت بودند. دزدان در 30 ثانیه حضور در مغازه تعدادی مرغ یخ زده و یک گونی 10 کیلوگرمی برنج را سرقت و از محل فرار کردند.

بعد از این سرقت عجیب، پلیس تحقیقاتش را برای شناسایی دزدان شروع کرد اما چون دو مرد مسلح سر و صورت خود را پوشانده بودند، هنوز ردی از دزدان به دست نیامده است.

سرقت روکش خودرو با سلاح

چند روز بعد هم سه دزد مسلح وارد یک مغازه فروش تزئینات خودرو در سیستان و بلوچستان شدند و از فروشندگان خواستند بدون مقاومت به انتهای مغازه بروند. دزدان که سلاح های کلت و کلاشینکف همراهشان بود، با کشیدن اسلحه به روی افراد حاضر در مغازه، دست به سرقت عجیبی زدند. دزدان که صورت خود را کامل پوشانده بودند، ابتدا چند روکش جایگاه را برداشته و به خودروی خود بردند و بعد به فکر سرقت پول و تلفن همراه سه مرد حاضر در مغازه افتادند و در کمتر از 90 ثانیه سرقت خود را انجام داده و پا به فرار گذاشتند.

زورگیری زن از شوهر با اسلحه

سرقت های مسلحانه به خانه ها و دعوای زناشویی هم رسیده است. چندی قبل مردی با مراجعه به پلیس آگاهی از همسرش به اتهام سرقت مسلحانه شکایت کرد و گفت: در خانه خواب بودم که همسرم با سلاح بالای سرم آمد و خواست جای طلا، سکه و دلارهایم را به او بگویم وگرنه مرا می کشد. از ترس جای اموال را لو دادم و همسرم و مردی که به خانه ام آمده بود، 48سکه طلا، 20هزار دلار و 10هزار یورو را سرقت کردند و متواری شدند. آنالیز های پلیس نشان می داد زن و مرد جوان بعد از سرقت از این مرد، به آلمان فرار نموده و آنجا ساکن هستند. چند ماه بعد پلیس متوجه شد زن جوان به نام فریبا به ایران آمده و در فرودگاه دستگیر شد. فریبا اعتراف کرد شوهرم پولدار و بازاری بود، با همکاری سهیل که از اقوامم بود، نقشه سرقت از شوهرم را کشیدیم و با سلاح از او سرقت و فرار کردیم. دلم برای پسرم تنگ شده بود، برای بردن پسرم به ایران آمدم .

سرقت مسلحانه موتور در 14 ثانیه

تا چندی قبل دزدان با شاه کلید و شکستن قفل، موتورسیکلت ها را می دزدیدند، اما این بار دزدان موتورسیکلت دست به اسلحه شده و برای سرقت یک موتور 125 سی سی در خیابان اسلحه می کشند تا بتوانند آن را سرقت نمایند.

در یکی از پرونده های عجیب در دزفول، دو دزد ساعت 9 شب سراغ موتورسواری که روی موتور سیکلت خود نشسته بود، رفته و با تهدید اسلحه مرد را از روی موتورش پیاده و در 15 ثانیه موتور را به سرقت بردند. متهم اصلی این سرقت ها در جریان تحقیقات پلیسی دستگیر شد.

ضرورت افزایش مجازات حمل و نگهداری سلاح

در گذشته، بعضی سرقت های کلان مانند سرقت از طلافروشی ها با استفاده از سلاح گرم انجام می شد، اما مدتی است این سرقت ها تا حدودی تغییر رویه داده و بعضی افراد حتی برای انجام سرقت های ناچیز نیز اقدام به استفاده از سلاح گرم می نمایند. اولین علت، وجود سلاح گرم در جامعه و خرید و فروش آن است. حتی گاهی افراد نه به قصد سرقت، بلکه تنها برای پز دادن و تفاخر، اقدام به خرید سلاح گرم می نمایند که البته عمده سلاح های خریداری شده از نوع شکاری است و نه جنگی.

عامل دوم این است که بعضی افراد مانند مغازه داران یا باغداران، سطح حفاظتی و هوشیاری خود را افزایش داده و به استفاده از سلاح گرم روی آورده اند. در چنین شرایطی و از آنجا که مجرمان همیشه می خواهند دست بالا را داشته و اصل غافلگیری در اختیار آنان باشد، برای همین اقدام به تهیه سلاح می نمایند تا بزه دیده را به راحتی تهدید نمایند.

بنابراین می توان گفت متاسفانه آمار سلاح هایی که در اختیار مردم است، کمی نگران نماینده شده و علت هم این است که استفاده از سلاح سرد تا حدی منسوخ شده است. یعنی سلاح های شکاری دزدان، عملا جایگزین قمه و ساتور و شمشیرهایی شده است که در گذشته به جای سلاح سرد استفاده می شد. این جابه جایی به کارگیری سلاح ها هم دلایل بسیار متعددی دارد که یکی از این دلایل، آمار چشمگیر قاچاق است که باعث می گردد قیمت این سلاح ها به نسبت درآمد مردم کاهش پیدا کند.

البته بخشی از آن هم به دلیل وجود فضای مجازی است که بعضی افراد سعی می نمایند از آن، برای تفاخر و خودنمایی بهره برداری نمایند. علت دیگر گرایش دزدان به استفاده از سلاح گرم این است که تصور می نمایند شاید سلاح سرد آن کارایی لازم را نداشته باشد. به طور مثال در سرقت از منازل، اگر مجرم از سلاح سرد استفاده کند، باید به بزه دیده نزدیک گردد، در حالی که در استفاده از سلاح گرم، مجرم و دزد نیازی به نزدیک شدن به بزه دیده ندارند و از همان فاصله دور نیز می توانند تهدید خود را عملی نمایند. در واقع فاکتور اصلی، راحتی استفاده است. البته این مساله مختص دزدان و مجرمان حرفه ای است که وارد این محاسبات می شوند و نه دزدان جز و عادی.

به تناسب نوع اسلحه، میزان مجازاتی که قانون برای خاطی در نظر می گیرد، متفاوت است. به طور مثال برای سلاح گرم سبک غیراتوماتیک، شش ماه تا دو سال حبس برای سلاح گرم سبک اتوماتیک، بین دو تا پنج سال حبس، برای کلت 45، حبس پنج تا 10سال و برای سلاح شکاری عادی، شش ماه تا دو سال حبس برای فرد خاطی درنظرگرفته می گردد و البته فرقی هم نمی کند برای چه جرمی استفاده شده است، اما مساله اینجاست شاید مجازاتی که در قانون معین شده بازدارنده نیست که باعث شده حجم حمل و نگهداری از سلاح میان مردم به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

مثلا مجازات حمل و نگهداری سلاح گرم سبک غیراتوماتیک شش ماه تا دو سال و جزای نقدی درنظرگرفته شده برای آن، دو تا هشت میلیون تومان است. در شرایطی که بهای خود سلاح 15میلیون تومان است، واضح است معین جریمه دو تا هشت میلیون تومانی بازدارنده نیست یا حبس شش ماه تا دو سال هم به دلیل این که تبدیل به جریمه نقدی می گردد، حالت بازدارندگی ندارد.

ضمن این که درصد افرادی که کلت جنگی در اختیار دارند، چشمگیر نیست، اما 90درصد سلاح های شکاری غیرمجازی که در اختیار مردم است، از نوع سلاح های شکاری نیمه اتوماتیک سبک است که مجازات اینها باید بازدارنده گردد. در کشوری مانند آمریکا که سلاح به شکل مجاز در اختیار مردم است، مقررات سختگیرانه ای برای حمل نمایندگان آن در نظرگرفته شده است، اما در کشور ما این طور نیست و بر همین اساس، یکی از مهم ترین راهکارها در زمینه کنترل دسترسی به سلاح، افزایش مجازات حمل و نگهداری آن است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1038

به "سرقت مرغ و تخم مرغ با کلت و کلاش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرقت مرغ و تخم مرغ با کلت و کلاش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید