شهرداران دنیا چه خدماتی به بازار گردشگری ارائه می دهند؟

به گزارش مجله پزشکی، تهران (پانا) - در کشورهای پیشرفته توریستی شهرداری ها در حوزه جذب گردشگری در رقابت با یکدیگر قرار دارند و دولت ملی در حوزه کلان به سیاست گذاری در بازار گردشگری می پردازد و کار تنظیم بازار گردشگری شهری برعهده شهرداری هاست و سازمان های محلی در جهت آماده سازی شهرها اقدام می نمایند.

شهرداران دنیا چه خدماتی به بازار گردشگری ارائه می دهند؟

از سفر با سفر پاتایا ارزان لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

به گزارش جهانی اقتصاد، شهرداری ها با در دست داشتن ابزار، اختیارات، عناصر شهری تحت کنترل و ارتباط با شهفرایندان با چهار عملکرد کلی حامی مشترک جهانگرد در شهرها محسوب می شوند. در کشورهای پیشرفته بخش عمده عرضه و تقاضا در حوزه جهانگردی برعهده شهرداری است و این در حالی است که در ایران تنظیم بازار جهانگردی در اختیار دولت است و شهرداری ها در جهت کار و تنظیم این بازار از اختیارات محدودی برخوردارند.

توریسم شهری اولین گام توسعه جهانگردی و صنعت توریسم، زیربنای توسعه شهری و جهانگردی به شمار می رود. شهرها می توانند مقصد مناسبی برای جهانگردی خانواده هایی که با توجه به شرایط معیشتی و فقر تعطیلات مناسب فرصتی برای جهانگردی برون شهری ندارند، باشند و شهرداری ها به عنوان سازمان عهده دار مدیریت شهری نقش مهمی در فراهم کردن زیرساخت ها و ایجاد مراکز و جاذبه های جهانگردی در جهت رونق و توسعه جهانگردی شهری دارند.

شهرها از جاذبه های بالقوه فرهنگی و تاریخی نظیر موزه ها، مجموعه های فرهنگی و تاریخی، تفرجگاه ها، مراکز خرید و همچنین مکان هایی با معماری تاریخی و اماکن مذهبی برخوردارند، به همین دلیل مقصد مهمی برای جهانگردان داخلی و خارجی به حساب می آیند. توسعه جهانگردی احتیاج اساسی هزاره سوم است و مدیران شهری موظف به افزایش سطح توسعه جهانگردی شهری و افزایش رضایت جامعه محلی و جهانگردان با کمترین آسیب محیطی هستند. از مهم ترین سیاست های توسعه جهانگردی شهری در شهرهای پیشرو جهان، ارتقای توسعه محلی، اصلاح کیفیت زندگی جامعه میزبان، ترویج ویژگی های فرهنگی، محلی و معرفی مقاصد جهانگردی، تامین امنیت و عدالت اجتماعی، بهره وری و ایجاد اشتغال جوامع میزبان و جلب مشارکت مدیران در زمینه توسعه جهانگردی است.

مسوولان شهری در سراسر جهان به مقوله توریسم تاریخی و بهره برداری از پتانسیل های جهانگردی شهری توجه ویژه ای دارند؛ به طوری که احتیاجهای حوزه جهانگردی را محور اصلی فعالیت های نوسازی شهری قرار داده و با اقداماتی همچون تبلیغات و اطلاع رسانی، تامین منابع در جهت آماده سازی فضاهای جهانگردی شهری، بهبود رقابت پذیری در شهرها و بهبود زیرساخت ها و جذب سرمایه جهانگردی مناطق شهری را احیا می نمایند. شهرها به عنوان مهم ترین مقصد جهانگردان داخلی و خارجی یکی از فضاهای جذاب با پیشرفته ترین و کامل ترین قرارگاه های انسان به شمار می فرایند که دارای مراکز مهم مالی، علمی، تفریحی، پزشکی با جاذبه های تاریخی و طبیعی هستند. صندلی و عملکرد سازمان های محلی در توسعه جهانگردی و پیشرفت فعالیت های توریسم شهری بسیار موثر هستند و شهرداری ها به عنوان سازمانی محلی با مدیریت خدمات شهری و یکی از عوامل موثر در ایجاد زیرساخت های جهانگردی، ترویج و توسعه آن، نقش اساسی در توسعه بازار جهانگردی دارند.

برنامه ریزی و مدیریت جهانگردی در سه سطح ملی، محلی و منطقه ای مورد ارزیابی قرار می گیرد. در سطح ملی، دولت و سازمان های متولی این امر به معین استراتژی و اهداف و راهبردهای کلان در مقیاس کشوری می پردازند. در سطح منطقه ای با توجه به پتانسیل های جهانگردی مناطق، ویژگی ها و امکانات منطقه ای مد نظر است و در سطح محلی شهرداری ها موظف به برآوردن احتیاج جهانگردی شهفرایندان و مدیریت شهری هستند.

در بسیاری از کشورهای پیروز در بازار جهانگردی، شهر، پایه و اساس توسعه جهانگردی است. بدین منظور بسیاری از شهرها درصددند از ویژگی ها و امکانات خاص شهر خود سود برده و از مزایای جلب جهانگرد شهری بهره گیرند. فضاهای شهری در شهرهای معاصر شامل فضاهای مدرن نظیر پارک ها، مراکز فروش مدرن، میادین و فضاهای سنتی نظیر بازارها، گورستان ها، باغ ها، اماکن مذهبی و سایر اماکن تاریخی می گردد. جهانگردی در فضاهای شهری موجب ایجاد و توسعه فضاهای شهری مدرن و جذاب، هنر و فرهنگ بومی می گردد که با هدف توسعه جهانگردی منجر به بهره مند شدن ساکنان شهر و جهانگردان شهری از این خدمات خواهد بود. در اغلب کشورها، شهرداری ها به عنوان مهم ترین سیستم در سازماندهی و شکل دهی به شهر عظیم ترین نقش را در توسعه جهانگردی شهری دارند. در بیشتر کشورهای پیروز در بحث جهانگردی مدیریت منسجم و هماهنگ شهری باعث فعالیت های هم جهت می گردد.

شهرداری های نقاط مختلف جهان در پرتو اختیارات و مدیریت قوی و هماهنگ اقدامات بسیاری همچون بازسازی فضاهای ظاهرا متروک به قصد زنده سازی جنبه های سنتی شهر و استفاده از کارخانه های قدیمی برای پذیرایی جهانگردان برای جذب جهانگردان به عمل می آورند. در بلژیک شهرداری ها با تجدید بنای بعضی محله های قدیمی و برگزاری همایش های ملی و بین المللی بازرگانی، علمی و فرهنگی جهانگردی شهری را به یک صنعت درآمدزا تبدیل نموده اند. همچنین ایجاد موزه های عظیم در شهرها از جمله فعالیت های شهرداری ها در کشورهای پیشرو جهانگردی است؛ مثلا برای بازدید موزه عظیم و جذاب فورت ورث در تگزاس آمریکا بلیت یکساله فروخته می گردد. اهمیت جهانگردی شهری در شهرهای کشورهای پیشرفته به حدی است که شهرداران در ایجاد جاذبه های تازه جهانگردی و معرفی شهر خود با یکدیگر رقابت می نمایند.

مدیران محلی شهرهای برتر جهانگردی جهان مثل پاریس، بانکوک، استانبول و مادرید با رشد صنعت جهانگردی به توسعه شهری خود یاری می نمایند. در ایتالیا رقابت سنگینی بین شهرداران شهرهای مختلف وجود دارد و با حمایت و راهنمایی شهرداری ها بعضی آژانس های جهانگردی در رقابت با یکدیگر به طور جدی خدمات خود را تبلیغ می نمایند. در شهرهای جهانگردپذیری همچون بانکوک و استانبول شهرداری ها با توسعه موزون شهری و ساختن منظره عمومی شهر به وسیله عملنمودهایی همچون شناسایی و معرفی شهر و امکانات آن به وسیله رسانه ها و مطبوعات، توجه به میراث فرهنگی شهرها، نظافت عمومی شهرها و زیرساخت های بهداشت شهری، حفظ بناها و آثار باستانی شهرها و ساختمان های عمومی و مذهبی، ایجاد فضاهای سبز، ایجاد علائم و راهنماهای شهری براساس استانداردهای بین المللی در توسعه جهانگردی شهری و همکاری با سرمایه گذاران و هتلداران نقش مهمی را ایفا می نمایند.

شهرداری ها با بهره گیری از مدیران مطلع به مسائل جهانگردی و راهنمایان متخصص این حوزه و همچنین همکاری با سازمان های مردم نهاد حوزه جهانگردی به منظور تامین امکانات رفاهی و اقامتی شهر و ایجاد مراکز تفریحی و جاذبه های جهانگردی برای دستیابی به مشارکت تمامی گروه های ذی نفع و فعال جهانگردی اقدام می نمایند. همچنین برای دستیابی به توسعه پایدار جهانگردی تمامی سازمان ها، ادارات و دستگاه های دولتی و غیردولتی با مشارکت و همکاری متقابل به منظور جلوگیری از فعالیت های موازی با هدف ارائه خدمات به شهفرایندان و جهانگردان در کنار یکدیگر با رویکرد معرفی شهر خود در سطح محلی، ملی و بین المللی اقدام می نمایند. مجموعه مدیریت شهری برای بهره گیری و جذب سرمایه های محلی و جلوگیری از خروج ارزش افزوده حاصل از سرمایه گذاری، کاهش مهاجرت ها و ایجاد اشتغال شهفرایندان را در جهت توسعه جهانگردی شهری مشارکت می دهند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 688

به "شهرداران دنیا چه خدماتی به بازار گردشگری ارائه می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداران دنیا چه خدماتی به بازار گردشگری ارائه می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید