فضاپیمای چینی بر فراز ماه فرود آمد!

به گزارش مجله پزشکی، فضاچیمای چینی بعد از رسیدن به مدار ماه با موفقیت بر روی سطح آن فرود آمد و قرار است دوباره با نمونه برداری از ماه به زمین بازگردد؛ مأموریتی که مشابه آن در 40 سال اخیر اتفاق نیفتاده است!

فضاپیمای چینی بر فراز ماه فرود آمد!

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حدود 40 سال است که بعد از آمریکا و شوروی سابق هیچ مأموریت رفت و برگشتی به ماه انجام نشده است و حالا فضاپیمای چانگ 5 با مأموریت نمونه برداری از سطح ماه بر روی سطح آن فرود آمده تا نمونه ای 2 کیلوگرمی از خاک آن را جمع آوری کند.

آخرین مأموریت های مشابه مربوط به آپولو و روسیه در دهه های 1960 و 1970 است، اما این مأموریت چین بسیار پیچیده است و قابلیت های فناوری این کشور را به نمایش خواهد گذاشت.

این مأموریت از این جهت اهمیت دارد که نه تنها به دانشمندان یاری می نماید تا نحوه تشکیل ماه را بفهمند بلکه فناوری را برای انجام مأموریت های آینده به ماه و مریخ آزمایش می نماید؛ در واقع می توان گفت این یک مأموریت آزمایشی برای سفر های آینده به ماه است و در این زمینه باید به پنج نکته مهم اشاره نمود.

اول توجه به موقعیت مکانی است که فضاپیما در آن فرود آمده است؛ این فضاپیما در بخشی از ماه معروف به Mons Rümker، گنبدی از سنگ آتشفشانی به عرض 70 کیلومتر و 500 متر ارتفاع در Oceanus Procellarum معروف به اقیانوس طوفان ها (منطقه عظیم خاکستری در سمت راست ماه وقتی از نیمکره جنوبی زمین مشاهده می گردد) فرود آمده است.

تصور می گردد این مکان با حدود 1.2 میلیارد سال قدمت یکی از آخرین مکان هایی باشد که کره ماه از نظر آتشفشانی فعال بوده است؛ این برای نخستین بار است که از این قسمت نمونه برداری می گردد و به زمین می آید.

اما چرا چین می خواهد این سنگ ها را با این میزان هزینه نمونه برداری، به زمین بازگرداند؟ برای پاسخ به این سؤال شاید نخستین دلیل این باشد که چین میخواهد سومین کشوری در دنیا باشد که مأموریت رفت و برگشت به فضا داشته است و جدای از آن بار علمی این مأموریت بسیار بالاست، نمونه هایی که آمریکا و شوروی سابق از ماه گرد آوری نموده اند قدیمی است و حدود 3 میلیارد و 200 میلیون سال قدمت دارد، اما نمونه های این بخش از ماه به دلیل فعالیت های آتشفشانی قدیمی شاید تازه تر باشد و به دانشمندان یاری کند تا ماه را به لحاظ تاریخی به صورت دقیق تر مطالعه نمایند و اطلاعات تازه ای از فعالیت های آتشفشانی ماه بدست آورند.

فهم دقیق از زمان فعالیت های آتشفشانی ماه به دانشمندان یاری می نماید تا در خصوص پتانسیل های زندگی در ماه مطالعات دقیق تری داشته باشند.

اما نکته مهم بعدی این است که این فضاپیما با چه فرآیندی می خواهد به زمین بازگردد؟ برای این کار مراحل پیچیده ای را باید پشت سر بگذارد.

فرود آمدن روی ماه خود پیچیدگی های زیادی دارد (به عنوان مثال مأموریت هند برای این فرود با شکست روبرو شد) چه برسد به اینکه قرار باشد فضاپیما دوباره از سطح آن به زمین بازگردد. این فضاپیما زمان و انرژی زیادی برای انجام مأموریت ندارد و باید هرچه سریعتر مأموریت خود را انجام داده و آماده بازگشت باشد؛ این انرژی تنها برای 14 روز تدارک دیده شده است.

این ربات تا دو روز آینده با یک بازو حفاری را تا عمق دو متری انجام می دهد و نمونه برداری را شروع می نماید، نمونه ها به فرودگر منتقل می گردد و عملیات پرتاب برای رسیدن این فرودگر به فضا پیمای اصلی شروع می گردد.

باید با دقت تمام این فرودگر بعد از پرتاب در فضا به فضاپیما متصل گردد؛ آزمایش این مانور پیش از این در زمین اجرا شده و موفقیت آمیز بوده است، اما شرایط در ماه متفاوت خواهد بود!

بعد از اتصال فرودگر به فضاپیما با نیروی محرک فرودگر عملیات بازگشت فضاپیما به زمین شروع می گردد؛ چالش نهایی فرود ماژول به زمین است، آن هم با سرعت 11 کیلومتر بر ثانیه!

محل فرود مغولستان مشخص شده است و عملیات کاهش سرعت برای استفاده از چتر پیش بینی شده است.

اما تمام این مأموریت تنها برای آوردن این نمونه به زمین نیست بلکه یک فرآیند آزمایشی برای سفر های آینده به ماه است، یک آزمایش عملی جامع برای مأموریت های آینده به ماه و مریخ.

مراحل فرود در ماه، ناوبری در سطح ماه، پرواز مجدد و اتصال فرودگر به ماه و در نهایت بازگشت به زمین یک فرآیند تمرینی برای ارسال انسان به ماه است؛ طبق اعلام دولت چین قرار است تا سرانجام این دهه یک پایگاه مستقر در ماه ایجاد کند؛ چین همین نگاه مأموریتی را هم برای مریخ در نظر دارد.

در صورت موفقیت این مأموریت، چینی ها قصد دارند مأموریت های بعدی، Change 6 و Change 7 را از سال 2023 به قطب جنوب ماه بفرستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 763

به "فضاپیمای چینی بر فراز ماه فرود آمد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای چینی بر فراز ماه فرود آمد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید