فواید یادگیری زبان خارجی برای مغز که نمی دانستید

به گزارش مجله پزشکی، امروزه دانشمندان ثابت نموده اند که یادگیری زبان دوم می تواند در بهبود هوش، حافظه و تمرکز نقش مهمی داشته باشد. همینطور می تواند احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل و آلزایمر را کاهش دهد. با خبرنگاران همراه باشید.

فواید یادگیری زبان خارجی برای مغز که نمی دانستید

یادگیری زبان تازه یکی از سخت ترین کارهایی است که بر عهده مغز قرار می گیرد. با این حال فواید آن به قدری زیاد است که تمام سختی یادگیری را جبران می نماید. از آنجایی که هر زبان، سختی خاص خود را دارد، یادگیری آن برای مغز یک تمرین محسوب می گردد و زمانی که مغز شما در شرایط تمرین قرار می گیرد به مرور زمان قوی تر می گردد. در گذشته باور عمومی، بر این پایه پایدار بود که پرورش بچه ها در یک خانه دو زبانه می تواند به رشد فکری آن ها آسیب بزند. متخصصان عقیده داشتند که این شرایط می تواند مغز بچه ها را کاملا گیج کند و زمینه ای برای ابتلا به بیماری هایی مثل اسکیزوفرنی یا هویت چندگانه بوجود بیاید. ولی دانش انسان در این مورد بیشتر شد و ما بالاخره به این نتیجه رسیدیم که واقعیت برعکس چیزی است که در گذشته باور داشتند. یادگیری زبان دوم یکی از برترین روش های عملی برای بالا بردن ذکاوت و تیزهوشی است. همچنین می تواند از مغز شما در برابر کهولت سن محافظت کند. در این مقاله تاثیر یادگیری یک زبان تازه گردآوری شده است. این فواید به سن فرد هیچ ارتباطی ندارد.

دو زبانه بودن مهارت های فردی و عملکرد کلی مغز را بهبود می بخشد

در خصوص یادگیری یک زبان تازه و صحبت کردن، تحقیقات بسیاری انجام گرفته است. کسانی که قادر هستند به دو زبان صحبت نمایند، در مقایسه با کسانی که تنها به یک زبان مسلط هستند مهارت های بیشتری دارند. از ویژگی های مثبت کسانی که به چند زبان صحبت می نمایند به چند مورد اشاره می کنیم:

  • هوش
  • تمرکز
  • کسب امتیاز بیشتر در آزمون های ریاضی، روخوانی و قوائد زبان
  • توانایی به خاطر آوردن مطالب
  • برنامه ریزی و تصمیم گیری
  • تغییر ناگهانی بین فعالیت های عملی
  • کنترل برانگیختگی ناگهانی
  • درک نقطه نظرات دیگران
  • بهبود توجه، تمرکز و دقت
  • قدرتمندی حافظه
  • انعطاف روانی و قابلیت کنار آمدن با شرایط تازه
  • خلاقیت
  • مهارت های شنوایی

یادگیری یک زبان تازه می تواند در افزایش مقدار مغز و تشکیل ارتباطات تازه در آن موثر باشد

یادگیری زبان خارجی در افزایش مقدار بخش خاصی از مغز موثر است. این بخش همان قسمتی است که وظیفه شکل گیری ، ذخیره و بازیابی خاطرات را بر عهده دارد. در یکی از تحقیقات اجرا شده به تعدادی از شرکت نمایندگان یک زبان تازه آموخته شد. با مقدار گیری مقدار مغز آن ها پیش از انجام آزمایش و مقایسه آن با نتایج پس از یادگیری، محققان شاهد افزایش مقدار بخش هایی از مغز بودند. همچنین تسلط به زبان خارجی می تواند روابطی تازه میان نورون های مغزی تشکیل دهد. برای ثابت شدن این مسئله تعدادی از افراد انگلیسی زبان به یادگیری زبان چینی پرداختند و بعد از ثبت MRI شاهد شکل گیری ارتباطات تازه میان سلول های مغزی بودند. این تغییرات تنها به عملکرد مغز محدود نمی گردد بلکه پس از شش هفته به وضوح تغییراتی در ساختار مغز هم بوجود می آید. حتی این پدیده در شرکت نمایندگان مسن هم مشاهده شد به همین علت محققان پی بردند که قابلیت پلاستیسیته مغز بیش از حد انتظار آن ها بوده است.

یادگیری یک زبان تازه می تواند از مغز شما در برابر کهولت سن محافظت کند

دانستن یک زبان خارجی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های آلزایمر و زوال عقل را چهار تا پنج سال به تعویق بیندازد. حتی برترین دارو های آلزایمر هم قادر هستند ابتلا به بیماری را تنها شش تا دوازده ماه عقب بیندازند. اسکن مغز جوانان دو زبانه تفاوت های چشم گیری را نشان داد. محققان عقیده دارند مغز چنین افرادی به حدی تواتمند است که احمال ابتلا به فراموشی وابسته به سن در آن ها شدیدا کاهش پیدا می نماید. نتیجه جالبی که در این تحقیقات مشاهده شد این است که هیچ ارتباطی میان فواید تسلط به دو زبان و سواد فرد وجود ندارد. سوالی که همواره فکر محققان را به خود مشغول می کرد، این بود که آیا واقعا افراد دو زبانه در تمام جوانب یادگیری بهتر عمل می نمایند؟ به نظر می رسد این موضوع هیچ اساس علمی نداشته باشد. چون دو زبانه هایی که قابلیت خواندن و نوشتن ندارند دقیقا به مقدار بقیه دو زبانه ها از فواید ذکر شده در بخش بالا بهره می برند. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که اگر یادگیری زبان دوم برای مغز سودمند است، پس یادگیری زبان سوم و چهارم فواید بیشتری در پی دارد؟ جواب مثبت است. هر چه آگاهی شما نسبت به زبان های خارجی بیشتر می گردد، از مغز شما حفاظت بیشتری به عمل می آید. در گذشته تصور می کردند بچه های که در خانه های دو زبانه پرورش پیدا می نمایند در خصوص تحصیلات عملکرد خوبی نشان نمی دهند و شنیدن دو زبان مختلف بچه ها را سردرگم و در نتیجه پیشرفت آن ها را با مشکل روبرو کند. در نهایت ثابت شد با اینکه چنین شرایطی بچه ها را درگیر خود می نماید، بروز چنین مشکلاتی موقتی خواهد بود. خردسالان دو زبانه در سن سه سالگی به حالت عادی برمی گردند. یکی از فواید آموختن دو زبان به بچه ها این است که آن ها می توانند در سنین پایین تر از نکات مثبت ذکر شده در قسمت بالا بهره ببرند. تحقیقات بی شماری ثابت نموده اند که این بچه ها عملکرد کلی بهتری دارند، در آزمون های استاندارد بهتر عمل می نمایند، خلاق تر هستند و در مدرسه اعتماد به نفس و انگیزه بیشتری دارند.

یادگیری زبان تازه را آغاز کنید. هربار سه کلمه تازه یاد بگیرید

اگر تا به حال یادگیری زبان تازه را آغاز ننموده اید، بهتر است بدانید که هیچ وقت برای آغاز دیر نیست. اگر هدف شما از یادگیری بهبود شرایط فکری است (چه کودک باشید و چه یک فرد بالغ) می توانید از پس آن بربیایید. استفاده از یک زبان خارجی نه تنها قابلیت های مغزی شما را بالاتر می برد بلکه می تواند در یادگیری همان زبان هم به شما یاری کند. شاید تصور کنید که طی کردن این جهت کاری بس مشکل یا نشدنی باشد. لازم نیست برای بالا بردن قدرت مغزی تمام ابعاد و زوایا زبان را یاد بگیرید. حتی کسب اطلاعات محدود در خصوص یک زبان دیگر هم موثر خواهد بود. هر روز سه کلمه تازه یاد بگیرید تا آثار آن را خودتان تجربه کنید. نه تنها به مغزتان تمرین می دهید بلکه کتابچه ای از کلمات را در فکر تان جابجا می کنید. اگر صد کلمه متداول زبان خارجی را یاد بگیرید، می توانید با دانشی که کسب نموده اید نیمی از مکالمات روزمره را انجام بدهید. مهم ترین فایده یادگیری یک زبان خارجی هم توانایی برقراری ارتباط با دیگران است. می توانید در گوگل عبارت صد کلمه اصلی را جستجو کنید و از درس های مجانی مربوط به زبان های مختلف بهره ببرید. تصور کنید که با یادگیری سه کلمه در روز، بعد از گذشت سه ماه چقدر اطلاعات تازه کسب می کنید. لازم نیست دانش خودتان را در همین حد نگه دارید. با یادگیری هزار کلمه اصلی می توانید نود درصد از مطالب نوشته شده به آن زبان را بفهمید. یعنی در کمتر از یک سال قادر خواهید بود که به سادگی متون خارجی را مطالعه کنید. مغز شما تمایل دارد از فعالیت های تکراری فرار کند و در تجربیات تازه و پیچیده غرق گردد. یاد گرفتن یک زبان تازه دقیقا خواسته مغز شما است. میلیون ها نفر با انجام بازی های فکری مثل سودوکو سعی دارند بر توانایی های مغزی خودشان بیفزایند ولی ما به شما پیشنهاد می کنیم که به جای انجام بازی، یک زبان خارجی یاد بگیرید تا پس از مدتی از دانش خودتان بهره ببرید. همچنین تسلط به یک زبان خارجی می تواند از نظر کاری اهمیت بسیاری داشته باشد چون احتمال انتخاب شدن شما به عنوان کارمند را بالا می برد. سپس با سفر کردن به نقاط مختلف می توانید اطلاعات بیشتری بدست بیاورید و اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید. می توانید با تعداد زیادی از افراد معاشرت کنید و خوش بگذرانید. در هایی از گزینه های مختلف پیش روی شما باز می گردد و شما به راحتی در خصوص موقعیت شغلی، محل زندگی و بازنشستگی تصمیم گیری می کنید. با یادگیری یک زبان تازه مغز شما در برترین و سالم ترین حالت خود قرار می گیرد به طوری که می توانید از لحظه لحظه زندگی به برترین شکل لذت ببرید. از همین حالا آغاز کنید. منبع: wakeup-world

منبع: کجارو
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1367

به "فواید یادگیری زبان خارجی برای مغز که نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید یادگیری زبان خارجی برای مغز که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید