نسخه های اسپرت دنا پلاس توربو دنده ای و اتوماتیک معرفی شدند

به گزارش مجله پزشکی، روز گذشته شرکت تحقیق، طراحی و فراوری موتور ایران خودرو (ایپکو) نمایشگاه یک روزه ای در بخش معاونت فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو برپا کرد و در آن جا دستاورد های جدید خود را به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه، نسخه های پرشتاب دنا پلاس توربو دنده ای و اتوماتیک نیز معرفی شدند. آن طور که گفته می گردد، دنا پلاس توربو دنده ای اسپرت و دنا پلاس توربو اتوماتیک اسپرت به عنوان تیپ های جدید این سدان داخلی وارد خط فراوری خواهند شد.

نسخه های اسپرت دنا پلاس توربو دنده ای و اتوماتیک معرفی شدند

در حال حاضر قوی ترین نسخه های دنا پلاس با پیشرانه 1.7 لیتری توربو (TC7) در بازار کشور یافت می شود. دنا پلاس توربو دنده ای به سیستم انتقال قدرت 5 سرعته مجهز است و بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک هم جعبه دنده 6 سرعته کمپانی DAE با فناوری HPT نصب شده است. پیشرانه TC7 که بر روی این خودرو ها دیده می شود، ابتدا با استاندارد آلایندگی یورو 4 طراحی شده بود و حال با توجه به قوانین جدید با استاندارد آلایندگی یورو 5 بر روی خانواده دنا پلاس نصب می گردند. این پیشرانه 1650 سی سی حجم دارد و ساختار آن با 4 سیلندر و 16 سوپاپ همراه است. TC7 به فناوری توربو شارژ مجهز بوده و زمان بندی هوشمند سوپاپ ها در آن دیده می شود. پیشرانه TC7 که در حال حاضر بر روی سورن توربو، دنا پلاس توربو دنده ای و دنا پلاس توربو اتوماتیک نصب است، قدرتی در بازه 148 تا 150 اسب بخار را با گشتاور 210 تا 215 نیوتن متر فراوری می نماید.

حال آن طور که از قبل گفته می شد، این پیشرانه با ارتقای فنی همراه شده و قرار است تا در آینده نزدیک بر روی خانواده دنا پلاس نصب شود. حضور این پیشرانه و تغییر بعضی قطعات فنی باعث خواهد شد تا تیپ اسپرت به نسخه های مختلف دنا پلاس نیز افزوده شود. برای همین در این متن به سراغ معرفی اولیه دنا پلاس توربو اسپرت دنده ای و اتوماتیک می رویم.

دنا پلاس توربو دنده ای اسپرت به جای پیشرانه TC7، دارای پیشرانه ارتقا یافته ای به نام TC7 پلاس است. این پیشرانه به زمان بندی هوشمند دوگانه سوپاپ ها مجهز شده و بعضی قطعات فنی مانند سرسیلندر، ساختار توربو، خنک کاری و… در آن تغییر نموده است. همچنین استاندارد پایه TC7 پلاس، یورو 5 است و برای همین از همان ابتدا سازگاری بیشتری را با قوانین جدید دارد.

دنا پلاس توربو دنده ای اسپرت که به قلب تپنده TC7 پلاس مجهز است، قدرت 160.8 اسب بخار را با گشتاور 240 نیوتن متر برای راننده فراهم می نماید. این پیشرانه ضریب تراکم مناسب تری را نسبت به TC7 دارد و حداکثر گشتاور را در 1600 RPM فراوری می نماید. همچنین به جای استفاده از سیستم انتقال قدرت قبل، جعبه دنده 6 سرعته دستی بر روی این نسخه دنا پلاس نصب شده است. همین امر سبب می شود تا دنا پلاس توربو دنده ای اسپرت شتاب به مراتب بهتری را نسبت به دنا پلاس توربو دنده ای موجود در بازار داشته باشد و از سویی می تواند سهولت رانندگی بیشتر را با مصرف سوخت کمتر در اختیار راننده بگذارد.

بعضی منابع خبری می گویند که نسخه اسپرت دنا پلاس توربو دنده ای در مرحله تجاری سازی، با تغییرات ظاهری جزئی همراه خواهد بود و رینگ های 5 پیچ آن، مشابه به رینگ های سورن پلاس در نظر گرفته شده است. همچنین تا حدی ترکیب رنگ و تریم کابین دنا پلاس توربو دنده ای اسپرت به روزتر خواهد بود و سعی شده تا جذابیت بیشتری در اتاق نسخه اسپرت دنا پلاس قابل لمس باشد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک اسپرت هم به پیشرانه TC7 پلاس مجهز شده و قدرت 160.8 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر را در اختیار دارد. ساختار جعبه دنده این نسخه دنا پلاس مانند نمونه توربو اتوماتیک 150 اسب بخار بوده و تنها برنامه ریزی این جعبه دنده با توان پیشرانه جدید هماهنگ شده است. دنا پلاس توربو اتوماتیک اسپرت در بحث ظاهری دارای رینگ های جدیدی است و کابین آن هم مانند نسخه دنده ای اسپرت با تغییراتی همراه شده است. آن طور که گفته می شود، ساختار فنی پیشرانه و جعبه دنده نسخه اسپرت دنا پلاس توربو اتوماتیک بر روی کراس اوور ایران خودرو (K125) هم نصب خواهد شد.

منبع: اسب بخار

منبع: فرادید
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 644

به "نسخه های اسپرت دنا پلاس توربو دنده ای و اتوماتیک معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه های اسپرت دنا پلاس توربو دنده ای و اتوماتیک معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید