هیچ پیامی درباره شرایط غیرمعمول مخابره نشد، هواپیما در آسمان آتش گرفت

به گزارش مجله پزشکی، صبح امروز چهارشنبه یک فروند هواپیمای بوئینگ 800-737متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در شاهد شهر تهران سقوط کرد و تمامی 176 نفر مسافر و خدمه پروازی آن در این حادثه ناگوار جان باختند. در این راستا دقایقی پیش گزارش اولیه سانحه هواپیمای بوئینگ 800-737 که صبح امروز حوالی فرودگاه امام خمینی (ره) دچار سانحه شده و سقوط کرد، منتشر شد. که در آن آمده است:

هیچ پیامی درباره شرایط غیرمعمول مخابره نشد، هواپیما در آسمان آتش گرفت

در پی وقوع سانحه مورخه 18/10/ 98 هواپیمای 800-B737 به علامت ثبت UR- PSR بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران، پس از هماهنگی های بعمل آمده و حضور در محل سانحه، آنالیز های اولیه بشرح ذیل ایفاد می گردد:

الف) آخرین اطلاعات و یافته های جمع آوری شده :

1- پرواز برنامه ای شماره 752 (752AUI) ساعت 05:15 به وقت محلی در راستا تهران- کی یف از نوع هواپیمای بوئینگ 800-737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR حدود ساعت 05: 06 دقیقه از محل پارک خود آغاز به حرکت کرده و در ساعت 6:12 دقیقه روز چهارشنبه 18/10/ 1398 از باند پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به پرواز در آمد.

2- پرواز فوق، تحت کنترل برج مراقبت پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به اوج گیری ادامه داده و سپس تحویل واحد تقرب پرواز فرودگاه مهرآباد شده و مجاز به اوج گیری تا ارتفاع 26 هزار پا شده است. پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت 06:18 در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

تابعیت مسافران هواپیمای اوکراینی

3- هواپیما دارای 167 مسافر و 9 نفر خدمه پروازی بوده که تمامی افراد در این سانحه جان خود را از دست دادند.

4- 146 نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی، 10 نفر دارای گذرنامه افغانستانی، 5 نفر دارای گذرنامه کانادایی، 4 نفر دارای گذرنامه سوئدی و 2 نفر دارای گذرنامه اکراینی بوده اند. هر 9 نفر خدمه پرواز، تبعه کشور اوکراین بوده اند.

شرح: ممکن است تعدادی از مسافران دارای تابعیت چندگانه باشند و در سایر گزارش ها با ملیتی دیگر معرفی شوند. فهرست فوق، مربوط به گذرنامه ای است که با آن از مرز هوائی جمهوری اسلامی ایران خارج شده اند.

هیچ پیغامی درباره شرایط غیرمعمول مخابره نشد

5- هواپیما ابتدا تا ارتفاع 8000 پا صعود می نماید و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می گردد. هیچ پیغام رادیویی توسط خلبان در مورد شرایط غیر معمول دریافت نشده است.

هواپیما در آسمان آتش گرفت

6- مطابق گزارش های شاهدان عینی (افرادی بر روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده است) آتش سوزی در هواپیما مشاهده و بر دامنه آن افزوده شده و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع می پیوندد.

7- راستا برخورد هواپیما نشان دهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده و پس از بروز یک مشکل فنی به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در راستا بازگشت به فرودگاه بوده است.

آنتن فرستنده ماهواره ای از هواپیما جدا شد

8- مستندات سایت سانحه نشان می دهد که محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یک پارک تفریحی بوده و پس از این برخورد اولیه، در طول خط سیر آن برخوردهای دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی شده و در طول خط سیر پخش شده است.

9- یکی از فرستنده های اضطراری هواپیما (ELT) فعال شده، لیکن آنتن فرستنده ماهوارهای آن در جریان سانحه از دستگاه آن جدا شده است.

حافظه جعبه های سیاه در دسترس است

10- جعبه های سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم آنالیز قرار گرفته است. هردو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیده اند. بخش حافظه اصلی هر دو دستگاه موجود بوده و لیکن آسیب فیزیکی بر روی قطعات اصلی قابل مشاهده است.

11- گروه تخصصی مربوطه، پس از نمونه گیری و آزمایش محل، احتمال برخورد پرتوهای آسیب زننده شامل پرتوهای لیزری و الکترومغناطیس (رادیو اکتیو) را منتفی اعلام کرده اند.

ب) اهم اقدامات اجرا شده برای آنالیز سانحه:

- جمع آوری اطلاعات اولیه، تشکیل تیم مدیریت بحران در منطقه، اعزام نیروهای امدادی به سایت سانحه برای موضوع تجسس و نجات دریافت اطلاعات مسافران از شرکت هواپیمایی و سایر مراجع مانند پلیس مهاجرت، تعیین مسئول آنالیز سانحه و اعزام تیم اولیه آنالیز سانحه به محل سانحه، فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد از جمله اقدامات اولیه بوده اند.

- اطلاع رسانی عمومی در مورد سانحه صورت پذیرفته است.

حضور تیم مسایل مرتبط با مواد منفجره در تیم آنالیز سانحه

- مطابق آیین نامه آنالیز سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیئت دولت، گروه های 11 گانه آنالیز سانحه تشکیل شده و با توجه به ضرورت آنالیز دلیل آتش سوزی مشاهده شده، یک گروه خاص برای آنالیز مسائل مرتبط با مواد منفجره و پرتوزا به کار گروه های 11 گانه اضافه شد.

- اجساد و بقایای پیکر سرنشینان تعیین و جمع آوری شده و جهت انجام تشریفات شناسایی و انتقال، تحت نظارت مراجع قضایی به پزشکی قانونی منتقل شدند.

- دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه های سیاه) پیدا شده و تحویل مسئول آنالیز سانحه شدند.

- مستندات و شواهد سایت سانحه آنالیز و ثبت شده و قطعات به جامانده هواپیما جمع آوری شده و به محلی امن در یک آشیانه منتقل شد.

درخواست اوکراین برای حضور در فرایند آنالیز سانحه

- اطلاع اولیه برای کشورهای اوکراین به عنوان کشور محل ثبت و بهره بردار هواپیما، ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور سازنده، سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی که اتباع آن ها در این هواپیما بودند صادر شده است و کشور اوکراین ضمن درخواست حضور در فرآیند آنالیز سانحه، نسبت به معرفی گروهی برای شرکت در فرآیند آنالیز سانحه، شناسایی و انتقال اجساد اتباع خود و سایر وظایفی که در این شرایط بر عهده کشور ثبت کننده و بهره بردار بوده، اقدام کرده است که به زودی به کشور وارد می شوند.

تیم آنالیز سانحه سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران ، مطابق با استانداردهای ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو از تمامی کشورهایی که مطابق این سند ذینفع شناخته می شوند دعوت کرده تا نسبت به معرفی کنندگان خود در فرآیند آنالیز سانحه اقدام کنند و هم اکنون تیم تخصصی کشور اوکراین به عنوان کشور ثبت کننده و بهره بردار هواپیما در حین اعزام به کشور ایران جهت انجام وظایف خود هستند.

با جمع آوری و تکمیل اطلاعات، آخرین یافته های آنالیز سانحه به طریق رسمی منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید.

منبع: انتخاب
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 290

به "هیچ پیامی درباره شرایط غیرمعمول مخابره نشد، هواپیما در آسمان آتش گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ پیامی درباره شرایط غیرمعمول مخابره نشد، هواپیما در آسمان آتش گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید