چهار هدف اصلی روزنامه نگاری در رقابت با شبکه های اجتماعی

به گزارش مجله پزشکی، روزنامه نگاری که در سال های اخیر با هجوم گسترده شبکه ها و رسانه های اجتماعی روبرو شده، همچنان می تواند در جامعه ای آزاد ارزشمند باشد و نقشی اساسی در فرهنگ و مردمسالاری ایفا نماید.

چهار هدف اصلی روزنامه نگاری در رقابت با شبکه های اجتماعی

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، بعضی گفته اند تاریخ راهی برای ساماندهی جهل ما نسبت به گذشته است اما راه چاره ما در مواجهه با جهلی که نسبت به تغییرات اساسی ارتباطات حال حاضر داریم چیست و چگونه می توانیم آینده را روشن نگه داریم؟ امید می تواند نیروبخش باشد اما پرورش امید هم به واژگانی مشترک احتیاج دارد.

بیایید از اینجا آغاز کنیم که روزنامه نگاری برای چیست؟ کنار فراوری ثروت و شهرت برای بعضی، رسانه برای جامعه ای که می خواهد خود را آزاد بنامد چه هدفی معین می نماید؟ حتی یک جامعه خشن هم می تواند به ما یاری کند تا یک ارزیابی مناسب از چگونگی رضایت بخش بودن این اهداف داشته باشیم و فهمی بهتر از این پیدا کنیم که چگونه در عصر عطش اطلاعات و موجودیت عظیم اما زمخت رسانه های جمعی با هوش مصنوعی که از نظر اخلاقی غیر قابل توصیف است، سازگار شویم.

چهار هدف روزنامه نگاری که با وجود بیان متفاوتی که از آنها ارائه شده، همچنان ارزشمندند:

1. یاری به انسجام جامعه مدنی

رسانه ها، به ویژه رسانه های محلی به عنوان انجمن های بومی خدمت می نمایند. جمع نماینده های اطلاعات، توزیع نماینده ها و مجراهایی هستند که به وسیله آنها بسیاری از فعالیت های روزمره ضروری برای یک جامعه مدنی سالم، تا زمان منقضی شدن آن ها، اتفاق می افتند.

یکی از کارنمودهای مهم دیگر این است که روزنامه نگاری، تحمل مدنی را در جهتی که امکان مشاهده تفاوت دیگران در اطراف ما بدون احتیاج به ملحق شدن به ایشان یا حتی تایید آنها میسر باشد، پرورش می دهد. آنها به ما یاری می نمایند همزیستی داشته باشیم. این دستاورد کوچکی نیست.

2. تسهیل فرایند مردم سالاری

از مبازره ها و گفت وگوهای انتخاباتی و رای دادن تا به پاسخگویی کشاندن و اجبار به دیدن مسائل مورد توجه عموم مردم که نمی خواهیم دیده شوند اما اگر با آنها روبرو نشویم باعث متضرر شدن ما خواهند شد، همه با یاری روزنامه نگاری میسر می گردد.

3. روان سازی کسب و کار

به وسیله تبلیغات و گزارش های تخصصی مالی، تجاری و مالی. از روزهای نخست فراوری روزنامه، روزنامه نگاری این خدمت را ارائه نموده است و با وجود تضاد علاقه ای که ایجاد می نماید، دستاورد فرعی آن، استقلال مالی از دولت است که برای سایر اهداف روزنامه نگاری لازم است.

4. ایجاد و ترکیب فرهنگ

اگر به سهم معین اهالی رسانه در فرهنگ اذعان نگردد، روزنامه نگاری دست کم گرفته شده اما تأکید مورد نظر ما اینجا این است که چگونه روزنامه نگار آنچه سایرین می سازند ترکیب می نماید.

هنرمندان آنچه مردم انجام می دهند و به آن باور دارند می آفرینند و آداب و رسوم را به فرهنگ نبدیل می نمایند؛ فارغ از اینکه کسی آن را می بیند، ضبط می نماید، تشویق یا تحسین می نماید یا تقبیح می نماید و مسکوت می گذارد اما روزنامه نگاران به وسیله آنالیز ها، یادداشت ها، فهرستنویسی ها، مصاحبه ها، نمایه ها و شم و قدرت یافتن تازه ها باعث رشد آگاهی، ایجاد فرصت و بالیدن آنها می شوند.

این کلیدواژه ها مورد تأکیدند: یاری کردن، تسهیل کردن، روان کردن، ترکیب کردن.

روزنامه نگاری همیشه از انگیزه های فردی روزنامه نگاران الهام گرفته اما آثار فراوان برجای گذاشته است. تا وقتی جوامع به تغییر خود ادامه می دهند و افرادی هستند که نقش های قدرتمند ایفا می نمایند، همه ما از آنچه آنها تصمیم می گیرند تاثیر می گیریم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 216

به "چهار هدف اصلی روزنامه نگاری در رقابت با شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار هدف اصلی روزنامه نگاری در رقابت با شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید