چه رازی در 47 هزار نامه ثروتمندترین فرد جهان نهفته است؟

به گزارش مجله پزشکی، دیجیاتو نوشت: آنالیز حدود 48 هزار نامه نوشته شده به وسیله جف بزوس نشان می دهد وی در مسیر موفقیت خود، به مهارت های ارتباط مؤثر مسلط بوده است.

چه رازی در 47 هزار نامه ثروتمندترین فرد جهان نهفته است؟

آنالیز حدود 48 هزار نامه نوشته شده به وسیله جف بزوس، بنیان گذار آمازون نشان می دهد وی در مسیر پیروزیت خود نکاتی را رعایت می نموده و به مهارت های ارتباطی مؤثر، مسلط بوده است. محققان با موشکافی این نامه ها، 8 نکته کلیدی در خصوص سبک مدیریت و ارتباطات او را استخراج نموده اند که در این مطلب به توصیف آنها می پردازیم.

جف بزوس در طی دوران مدیرعاملی خود درحدود 48 هزار نامه به سهامداران نوشته است. نامه های او به رشد آمازون یاری نموده و آنالیز اجرا شده روی نامه های وی نشان می دهد استراتژی های ارتباطی نوآورانه ای را ایجاد نموده و از نظر ارتباطات حرفی برای گفتن دارد.

جین-لوییز گاسی، یکی از مدیران سابق اپل و سرمایه گذار سیلیکون ولی می گوید: نامه های جف بزوس فرصتی منحصربه فرد در اختیار ما قرار می دهد تا ببینیم او کار خود را چگونه پیش می برده است. در این نامه ها، مطالب آموزنده بسیار زیادی وجود دارند که شبیه یک دوره آموزشی هستند و می توانند در خصوص استراتژی های ارتباطی او شرح دهند.

جف بزوس و راز پیروزیتش در آمازون

جف بزوس، بنیان گذار آمازون رؤیاپردازی است که ایده جسورانه خود را به یکی از تحسین برانگیزترین برندهای دنیا تبدیل کرد. زمانی که بزوس در سال 1997 فعالیت خود را شروع کرد، نامه هایی را به سهامداران می فرستاد و این روال را تا سال 2021 ادامه داد. تجزیه و تحلیل نامه های او اطلاعات جالبی در خصوص روش و سبک مدیریتی وی ارائه می دهد که شامل 8 نکته مهم هستند:

1-برای اهداف خود شعار داشته باشید

یکی از موضوعاتی که در نامه های بزوس به چشم می خورند، آن است که هدف گذاری شرکت را با شعار همراه می سازد. بزوس در اولین نامه خود، مشتری مداری را محور فعالیت هایش قرار داد و دو سال بعد نیز در نامه های خود به این موضوع اشاره می کرد که مشتری، محوری ترین موضوع در آمازون است.

آنالیز نامه های جف بزوس نشان می دهد وی 506 بار، به صورت میانه 21 بار در هر نامه به این هدف و مأموریت آمازون یعنی مشتری مداری اشاره نموده است.

2- ساده گویی کنید، موضوعات سخت را به بیانی ساده بازگو کنید

در حدود 70 درصد نامه های جف بزوس برای افرادی با تحصیلات کلاس هشتم یا نهم یعنی در رده سنی 13 تا 15 سال تهیه شده است. هرچقدر آمازون به شرکتی بزرگ تر تبدیل شد، جف بزوس از کلماتی ساده تر برای بیان ایده های خود استفاده نموده است.

برای مثال وی در سال 2007 زمانی که برای اولین بار می خواست کتابخوان الکترونیکی کیندل را معرفی کند، تقریباً از ساده ترین کلمات یک بخشی و دوبخشی استفاده نموده بود تا برای دانش آموزان قابل فهم باشد. ساده گویی و ساده نویسی به معنی بی اهمیت کردن محتوا نیست. بلکه با این کار می توان از رقبا پیشی گرفت.

3- از جملات معلوم به جای جملات مجهول بهره ببرید

جمله: جف بزوس آمازون را در سال 1994 تأسیس کرد، جمله معلوم است و فاعل آن جف بزوس، کاملاً معین است. اما اگر همین جمله به صورت: آمازون به وسیله جف بزوس در سال 1994 تاسیس شد نوشته گردد، با یک جمله مجهول روبه رو هستیم.

جف بزوس فقط حدود 6.5 درصد از متن نامه های خود را به صورت مجهول نوشته و بیشتر ترجیح می دهد با جملات معلوم منظور خود را بیان کند.

4-استفاده از استعاره در برقراری ارتباط مؤثر است

جف بزوس نام شرکت خود را آمازون گذاشت و از همان ابتدا از صنعت استعاره استفاده کرد. در سال 1998، بزوس شرح داد که آمازون بزرگ ترین کتاب فروشی دنیا است، همان طور که آمازون در آمریکای جنوبی بزرگ ترین رودخانه زمین است.

دانشمندان علوم اعصاب می گویند مغز انسان طوری طراحی شده که برای پردازش دنیای اطراف خود از استعاره یاری می گیرد. وقتی با موضوع جدیدی روبه رو می شویم، مغز ما دست به کار می گردد و در پی مقایسه با موضوعات آشنا می رود. از زاویه ارتباطات نیز، استعاره می تواند به عنوان ابزاری مناسب به کار برده گردد. جف بزوس در نامه های خود به خوبی از استعاره استفاده نموده است.

5- برای تهیه یک متن محتوایی خوب، باید زمان صرف کرد

برای آنکه متنی به خوبی پردازش گردد، باید برای آن موقع گذاشت و جف بزوس به این موضوع کاملاً مطلع است. وی در سال 2017 به سهامداران شرح داد که برای تهیه نوشته ها زمان می گذارد. وی گاهی برای تهیه یک متن، زمانی زیادی صرف می نماید. بزوس به این موضوع اشاره نموده که گاهی تهیه یک متن ممکن است یک هفته یا زمان بیشتری طول بکشد.

6- با افراد توانمند در ارتباط باشید

جف بزوس در یکی از نامه های خود در سال 1998 بعضی از سؤالات آزمون استخدامی آمازون را مطرح نمود. او همواره در کوشش بود تا افرادی توانمند را در اطراف خود بپذیرد تا بتواند چیزی از آنها یاد بگیرد. چنین افرادی اثربخشی گروه را افزایش می دهند.

جف بزوس معتقد است اگر می خواهید در زندگی و شغل تان پیروز باشید، با افرادی همراه شوید که شما را به چالش می کشند تا بتوانید برترین ورژن خودتان باشید.

7-برای پیشرفت، بازبینی محصولات را مورد توجه قرار دهید

جف بزوس معتقد است باید قبل از ساخت محصول، مدیران خود را به چالش بکشید تا براساس دیدگاه و احتیاج مشتری، محصول را مورد بازبینی قرار بدهند. او با این رویکرد می خواهد مطمئن گردد که واقعاً آن محصول، مشکل مشتری را حل می نماید و مشتری به آن احتیاج دارد.

8- قاعده همواره روز اول کاری است را مورد توجه قرار دهید

در شروع سال 1998، جف بزوس در یکی از نامه های خود به این موضوع اشاره نمود که همواره روز اول است و باید این قاعده را همواره مورد توجه قرار داد. قاعده روز اول می گوید روزها و سال های بعدی هم باید مانند روزهای اول، همان وسواس و دقت را در خصوص مشتریان خود داشته باشیم و جسورانه برای خلاقیت ها و نوآوری های بیشتر کوشش کنیم. براساس این قاعده، گذشت زمان باعث نمی گردد که احساس خستگی نموده و روزهای اوج را فراموش کنیم.

جف بزوس در مجموع 9863 روز آمازون را اداره کرد، اما همواره حالتی داشت که گویی روز اول است که سر کار حاضر می گردد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 آذر 1401 بروزرسانی: 1 آذر 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1578

به "چه رازی در 47 هزار نامه ثروتمندترین فرد جهان نهفته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه رازی در 47 هزار نامه ثروتمندترین فرد جهان نهفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید