کدام واکسن کرونا بهتر است؟

به گزارش مجله پزشکی، خبرگزاری خبرنگاران- مسئول آی سی یو اورژانس کرونا بیمارستان مسیح دانشوری گفت: براساس شعار سازمان بهداشت جهانی واکسنی بهتر است که در دسترس قرار گرفته است یعنی هر واکسنی که در مراکز بهداشتی تزریق می گردد موثر و خوب است.

کدام واکسن کرونا بهتر است؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکتر عاطفه عابدی با اشاره به این که هر واکسنی عوارض و فواید خودش را دارد اضافه نمود: واکسن کشته شده که کمترین عارضه را در فرد ایجاد می نماید ممکن است میزان ایمنی کمتری نیز ایجاد کند.

وی گفت: واکسن های حاوی بخشی از بدن ویروس زنده عوارض بیشتری در افراد دارند و ممکن است فرد دچار تب لرز و علایم شبیه کرونا در 24 ساعت اول گردد، اما ایمنی زایی آن بیشتر است.

وی در ادامه به هموطنان توصیه کرد: بهترین واکسن همان است که در دسترس قرار گرفته است بنابراین واکسیناسیون را در موقع مقرر انجام دهند.

دکتر عابدی اضافه نمود: واکسن ها برای افزایش قدرت دفاعی بدن استفاده می شوند و با تزریق واکسن که حاوی بخشی از ویروس یا ویروس کشته شده است شرایطی ایجاد می گردد که سیستم ایمنی فرد با آن مقابله و از بدن دفاع کند، بنابراین در صورت مواجهه با ویروس اصلی می تواند دفاع خوبی از بدن داشته باشد و بیماری با عارضه کمتری تظاهر کند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید بر اینکه همه واکسن های کرونا موثر و کارامد هستند اضافه نمود: تزریق واکسن برای افراد دارای آلرژی بلامانع است، این افراد حساسیت خود را هنگام واکسیناسیون در مراکز بهداشتی به مراقبان سلامت اعلام نموده و حداقل نیم ساعت پس از تزریق همانجا بمانند تا در صورت عوارض احتمالی تحت مراقبت قرار گیرند.

وی تاکید نمود: کسی که واکسن دریافت نموده ناقل بیماری نیست,، زیرا با توجه به این که واکسن ها از یک بخش پروتئینی ویروس یا ویروس کشته شده فراوری شده اند نمی توانند بیماری را منتقل نمایند.

مسئول آی سی یو اورژانس کرونا بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه 80 درصد افراد بیماری کرونا را بصورت خفیف تجربه می نمایند و درگیری ریوی ندارند گفت: در سایر افراد جامعه به علت دارا بودن ریسک فاکتور هایی نظیر دیابت، فشارخون، ضعف سیستم ایمنی ممکن است شاهد درگیری ریوی، نارسایی تنفسی و حتی مرگ باشیم.

وی اضافه نمود: معمولا درگیری ریه بنا به نوع موتاسیون ویروس متفاوت است و ممکن است روز سوم و یا هفته دوم بیماری مشخص گردد.

این فوق تخصص ریه گفت: در نوع کلاسیک ووهان درگیری و التهاب ریه هفته دوم مشاهده می شد، اما در جهش های جدید این فاز التهابی زودتر آغاز می گردد و حتی روز چهارم نیز دیده می گردد.

وی آغاز علایم تنفسی نظیر سرفه های خلط دار، بی اشتهایی، تب مداوم بیش از چهار روز یا تب مجدد پس از چند روز بهبودی و افت اکسیژن را از نشانه های در گیری ریه ذکر کرد و گفت: براساس مطالعات بین المللی و تجربیات، در ویروس انگلیسی درگیری ریوی شدیدتر است و مردم بصورت خانوادگی و خوشه ای مبتلا می شوند.

دبیر کمیته علمی ستاد کشوری کووید 19 گفت: بیماری کووید درحال حاضر مسئله مهمی در تمام جهان است و ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، سلامتی، مالی، رفاهی و فرهنگی را درگیر نموده است و بدون تردید کنترل آن بدون واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم نمی گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1051

به "کدام واکسن کرونا بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام واکسن کرونا بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید