4 استراتژی افزایش بهره وری کارمندان در سال 2020

به گزارش مجله پزشکی، بسیاری از شرکت های پیروز و بزرگ جهان سعی می نمایند با سیاست هایی انعطاف پذیر و نوآورانه مانند دادن مرخصی های طولانی و بیشتر از معمول، دادن مرخصی به افرادی که به تازگی پدر شدند یا دادن سهام به کارمندان، گردش کار بالاتری داشته باشند ولی همواره نگه داشتن افراد با استعداد، سازنده و درگیر در شرکت چالش برانگیز است.

4 استراتژی افزایش بهره وری کارمندان در سال 2020

شما همواره نمی توانید همه کارمندان را شاد و پر انرژی نگه دارید تا بهره وری بیشتری داشته باشند. طبق نظرسنجی اخیر موسسه Gallup، تنها 34 درصد از کارگران امریکایی به کارشان تعهد دارند و باقی کارگران بیشتر دوست دارند محل کار را ترک نمایند یا از دست کارفرما خلاص شوند که یک تهدید و نگرانی بزرگ برای فرهنگ سالم کار است.

به همین دلیل، شاید در سال 2020 باید دوباره عوامل افزایش بهره وری کارکنان و ایجاد انگیزه در آن ها برای انجام کارها با کیفیت بهتر و بیشتر را مورد آنالیز قرار دهیم. انگیزه ها و عوامل روزانه و هفتگی و ماهیانه؛ از جزئی ترین چیزها تا افزایش حقوق، مشوق های غیرمادی، رشدهای سازمانی مبتنی بر شایستگی و نیازهایی که نسل جدید کارمندان انتظار دارند.

قطعا هر سازمان و کسب وکاری براساس ماهیت خود و نوع فضای کاری که دارد؛ باید به دنبال یافتن روینمودهای جدید افزایش بهره وری کارمندان خود باشد ولی حداقل می توان در اینجا به 4 استراتژی اشاره نمود که باعث پیش رانی شرکت ها در بهبود فضای کسب وکار می گردد:

1- تجهیزات ارگونومیک برای کارمندان تهیه کنید

راحتی در محل یکی از مهم ترین فاکتورهای کارایی است. تجهیزاتی که یک شرکت برای کارمندان خود تهیه می نماید؛ یک جنبه مهم راحتی و آسایش جسمی و روحی آن ها است.

هنگامی که یک کارمند با وسایل و تجهیزاتی کار می نماید که تجربه بدی برایش به همراه دارند؛ نمی تواند اشتیاق زیادی برای کار کردن داشته باشد یا با تمرکز بالا کار کند. افزون بر اینکه این شرایط می تواند هزینه های اقتصادی زیادی هم برایش به همراه داشته باشد.

انستیتوی تحقیقات ستون فقرات دانشگاه ایالتی اوهایو اعلام نموده است کمردرد مزمن سالیانه برای کارمندان نزدیک به 100 هزار دلار هزینه در بر دارد. این کمردرد مزمن از عواملی مانند استفاده از جایگاه های نامناسب یا استقرار نادرست روی جایگاه و میزکار ناشی می گردد.

خرید و تهیه تجهیزات ارگونومیک برای کارمندان می تواند زمینه ساز افزایش بهره وری کارمندان گردد. جایگاه، میز، صفحه کلید، مانیتور و تجهیزات دیگر در محل کار باعث شادی و نشاط بیشتر می شوند. هر کارمند روزانه 8 الی 12 ساعت در محل کار است؛ خانه دوم او که باید با انواع محصولات نوآورانه و خلاقانه جدید تجهیز شده باشد.

2- در انتخاب میز نشسته و ایستاده به کارمند حق انتخاب بدهید

نشستن طولانی مدت روی جایگاه و کار با میزهای افقی می تواند روی سلامتی و روحیه کارمندان تاثیرات منفی زیادی بگذارد.

مطالعه اجرا شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (DCD) در ایالات متحده نشان می دهد 54 درصد از مردم با کاهش نشستن خود در طول روز می توانند کمردرد و سایر بیماری های مرتبط مانند گردن درد را به سادگی کاهش دهند.

مطالعه دیگری نشان می دهد رانندگان اتوبوسی که مدت زمان ایستادن خود را 50 درصد افزایش دادند؛ خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به نصف کاهش دادند.

بهتر است کمی در شرایط کار کارمندان انعطاف پذیری نشان دهید. مثلا، خود کارمند انتخاب کند چه کارهایی را نشسته و چه کارهایی را ایستاده انجام دهد؛ از میزکار افقی و سنتی یا میزکار ایستاده استفاده نمایند و بعضی کارها را متحرک انجام دهند.

3- بسته ها و خدمات خودمراقبتی ارائه دهید

صرف نظر از صنعت، اندازه و تعداد پرسنل شرکت شما، فضای کار همواره استرس زا و پرفشار است. در این فضا اجتناب از درگیری و اضطراب تقریبا اجتناب ناپذیر است. اگرچه بعضی از این استرس ها و اضطراب ها مفید و باعث رقابتی شدن فضای کار می گردد ولی به گزارش انستیتوی استرس امریکا، عمده استرس کاری روی کارمندان تاثیر منفی داشته و باعث مسائل روحی روانی می گردد.

به نظر می رسد در سال 2020، یکی از روش های افزایش بهره وری می تواند ارائه خدمات و بسته های خودمراقبتی به کارمندان باشد. کلاس های هفتگی ورزشی و یوگا، ایجاد فضاهای تفریحی و سرگرمی یا ماساژ و استراحت کوتاه، فضاهای ذهن آگاهی و روش هایی که باعث کاهش استرس در فضای کار می گردد. این فضاها را در شرکت های فناوری معروفی مانند گوگل، فیسبوک، توییتر و نظایر این ها زیاد دیدیم.

اگر شرکت شما نمی تواند این فضاها و خدمات گران قیمت را تامین کند؛ روش های ارزان تری هم در دسترس است. مانند تخفیف یک استخر و باشگاه برای کارمندان، میان وعده های سالم، تشویق کارمندان به برگزاری جلسات متفاوت مثلا پیاده روی و صحبت کردن یا برگزاری مسابقات ذهنی و ورزشی. همه این کارها گام های کوچکی هستند که باعث بهبود فضای کار و افزایش روحیه کارمندان می شوند.

4- زمینه دورکاری را فراهم کنید

در سال های اخیر توجه زیادی به دورکاری شده است. دنیای دیجیتال کاملا زمینه انجام طیف وسیعی از کارها از راه دور و در خانه را فراهم می نماید. یک آنالیز جهانی توسط موسسه Analytics Workplace نشان می دهد تمایل به دورکاری نزدیک به 103 درصد در یک دهه گذشته افزایش یافته است.

شرکت های بزرگ و کوچک می توانند بعضی از کارمندان خود را مختار نمایند تا کارهایشان را در خانه انجام دهند یا بعضی روزها سر کار نیایند. همین طور، امکان استخدام کارمندان دورکاری وجود دارد.

تحقیقات شرکت Hubstaff نشان می دهد کارمندان علاوه بر اینکه در دورکاری ساعت های بیشتری کار می نمایند؛ بلکه کیفیت و کارآمدی آن ها بیشتر است. در واقع، روزهای مرخصی کمتری دارند و به طور موثری عملکرد آن ها بهبود پیدا می نماید.

توصیه می گردد از کارها و گام های کوچک آغاز کنید و از کارمندان بخواهید مثلا در ماه یک روز را سر کار نیایند و از راه دور وظایف خود را انجام دهند. زمینه و ابزارهای لازم برای این شرایط را فراهم کنید و کم کم اجازه دهید افراد بیشتری به دورکاری تمایل پیدا نمایند.

در پایان باید یادآوری کرد شما صاحب هر شرکتی در هر مقیاسی باشید؛ باید افزایش بهره وری کارمندان بسیار مهم و جدی باشد. ترکیبی از استراتژی های مختلف با در نظر دریافت سقف بودجه و هزینه ای می تواند روحیه کارمندان را بهبود دهد و آثار آن سریعا نمود پیدا نمایند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 148

به "4 استراتژی افزایش بهره وری کارمندان در سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 استراتژی افزایش بهره وری کارمندان در سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید