افراد مُسن چگونه وام ضروری بازنشستگی بگیرند؟

به گزارش مجله پزشکی، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری از مدتی قبل پرداخت وام ضروری سال 1401 را شروع نموده اند. برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی این تسهیلات 12 میلیون تومان و برای بازنشستگان کشوری ارزش این وام 15 میلیون تومان است.

افراد مُسن چگونه وام ضروری بازنشستگی بگیرند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از تجارت نیوز، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری از مدتی قبل پرداخت وام ضروری بازنشستگی سال 1401 را شروع نموده اند. برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی این تسهیلات 12 میلیون تومان و برای بازنشستگان کشوری ارزش این وام 15 میلیون تومان است.

براساس اعتباراتی که جداگانه هرکدام از این دو صندوق برای مستمری بگیران خود کنار گذاشته اند، پیش بینی می گردد که در ماه های به جامانده از امسال به ترتیب حدود 300 هزار کارمند بازنشسته و نیز حدود 400 هزار کارگر بازنشسته این تسهیلات را دریافت نمایند.

اما در این میان شروطی وجود دارد که امکان دسترسی به این تسهیلات را برای متقاضیان متفاوت می نماید.

به طور مثال در سازمان تامین اجتماعی، مستمری بگیران بالای 70 سال سن یا کسانی که حساب واریزی حقوق بازنشستگی آنها در بانکی غیر از بانک رفاه است، نمی توانند مانند سایر کارگران بازنشسته برای دریافت این تسهیلات اقدام نمایند.

در این خصوص اما راهکارهایی هست که می تواند مشکل این دو گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی را برای دریافت وام ضروری حل نماید.

اقدامی که بازنشستگان بالای 70 سال باید انجام دهند

در خصوص بازنشستگانِ متقاضی که از هر حیث شرایط لازم برای ثبت درخواست وام ضروری دارند اما سن آنها بالای 70 سال است، مقررات ناظر بر پرداخت وام ضروری بازنشستگی راه چارهی را پیش بینی نموده است.

مطابق این راه چاره، کافی است متقاضی بالای 70 سال سن، ضامنی قابل وثوقی را به بانک معرفی کند تا بتواند وام ضروری خود را دریافت کند.

البته درحالتی که سن بازنشسته متقاضی کمتر از 70 سال باشد نیازی به معرفی ضامن و بانک رفاه به اعتبار مستمری که قرار است ماهانه واریز گردد، وام را پرداخت می نماید.

علت ایجاد این محدودیت، بالا بودن احتمال فوت شخص وام گیرنده در سنین بالای 70 سال است. از آنجا که بعد از فوت، احتمال قطع مستمری به علت نبودن بازماندگان سببی یا نسبی وجود دارد، بانک سعی می نماید تا به وسیله ضامن معتبر ریسک های احتمالی را کاهش دهد.

بازنشستگانی که در بانک رفاه حساب ندارند، چه باید بنمایند؟

اما در خصوص آن گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی که حقوق ماهانه آنها به حساب بانکی غیر از بانک رفاه واریز می گردد نیز مقررات موجود راه چارهی پیش بینی نموده است.

این افراد کافی است تا با مراجعه به یکی از شعب یا کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی به صورت رسمی درخواست واریز حقوق بازنشستگی را به حسابی فعالی در یکی از شعب بانک رفاه ارائه نمایند.

یک ماه بعد از جابجایی حساب، این افراد واجد شرایط نام نویسی برای دریافت وام بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی خواهند بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 مرداد 1401 بروزرسانی: 26 مرداد 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1532

به "افراد مُسن چگونه وام ضروری بازنشستگی بگیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراد مُسن چگونه وام ضروری بازنشستگی بگیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید