تشریح جزئیات نقشه راه وزارت نفت برای توسعه اتوگاز

به گزارش مجله پزشکی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی جزئیات نقشه راه وزارت نفت برای توسعه اتوگاز را تشریح کرد.

تشریح جزئیات نقشه راه وزارت نفت برای توسعه اتوگاز

آقای جلیل سالاری گفت: اتوگاز می تواند در خودرو های شخصی، اما در یک منطقه جغرافیایی محدود وارد گردد، توزیع سراسری گاز مایع (ال پی جی) با توجه به چالش هایی که در ایجاد زیرساخت، ذخیره سازی و سازوکار انتقال وجود دارد، در عمل غیرممکن است.

وی با بیان اینکه هدف گذاری طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع، شناسایی خانوار هایی بود که برای تأمین سوخت مورداحتیاج خود به گاز مایع احتیاج دارند افزود: به این صورت حدود 2.1 میلیون خانوار شناسایی شد که طبق قانون بودجه 1400 باید به هریک از خانوار ها ماهانه 33 کیلوگرم گاز مایع تخصیص داده گردد که درمجموع خانوار ها باید حدود 70 هزار تن گاز مایع در ماه عرضه گردد.

سالاری افزود: بر مبنای خوداظهاری که خانوار ها انجام داده اند ما باید سالانه حدود 0.8 میلیون تن گاز مایع برای مصارف آنان عرضه کنیم، اما اکنون میزان گاز مایع عرضه شده سالانه 2 میلیون تن است، اختلاف این دو عدد نشان می دهد میزان قابل توجهی از گاز مایع از راستا اصلی خود منحرف می گردد که علت این انحراف هم قیمت پایین گاز مایع است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: هم اکنون قیمت گاز مایع جلو در پالایشگاه ها 230 تومان به ازای هر کیلوست، طبق مصوبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم هر سیلندر 11 کیلویی گاز مایع 16 هزار و 700 تومان قیمت گذاری شده، پس به علت قیمت پایین گاز مایع هم اکنون به طور غیررسمی و غیرمجاز وارد سبد سوخت خودرو ها هم شده است.

سالاری افزود: ما از سال 90 به بعد قیمت گاز مایع را ثابت نگه داشته ایم و هیچ اصلاح قیمتی برای گاز مایع رخ انجام نشده است، در نتیجه راه حل اصلی برای جلوگیری از انحراف گاز مایع، اصلاح قیمت آن است که باید در قانون بودجه مورد توجه قرار گیرد. به همین منظوردر قانون بودجه سال جاری هم درباره اصلاح قیمت هر کیلوگرم گاز مایع به دوسوم قیمت بنزین سهمیه ای تأکید شده است.

وی با بیان اینکه این قانون درباره توسعه اتوگاز و اصلاح قیمت گاز مایع بسته به شعاع دسترسی به این سوخت است گفت: درباره گاز مایع خانوار هم در صورت اصلاح قیمت، معادل مابه التفاوت قیمت تازه با قبلی یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می گردد تا در معیشت آن ها کوچک ترین خللی وارد نگردد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی توضیح داد: به طور کلی اصلاح قیمت گاز مایع برای ورود به خودرو به گونه ای صورت می گیرد که با اجرای آن بخشی از عایدی های حاصله صرف پوشش هزینه های شرکت های توزیع کننده می گردد، بخشی از آن هم طبق قانون صرف احداث زیرساخت ها و بخشی دیگر هم در سال های مختلف به عنوان عایدی های دولت وارد قانون بودجه می گردد. در نتیجه هدف وزارت نفت این است که عرضه گاز مایع در کل کشور نه تن ها برای مصارف خانگی و خودروها، بلکه برای دیگر مصارف هم وجود داشته باشد، اما با قیمت منطقی و در تناسب با قیمت دیگر سوخت ها.

وی تاکید نمود: بااین حال به طور طبیعی مصرف گاز مایع در سبد سوخت حمل ونقل همچون سی ان جی در کل شهر های کشور به صورت گسترده نخواهد بود، مزیت اصلی کشور، توسعه سی ان جی و حمایت از این صنعت است و با توجه به شبکه گسترده گازرسانی و مزایای مالی این طرح برای مردم و دولت اولویت نخست با توسعه سی ان جی است.

سالاری افزود: از طرفی ما به هیچ وجه گاز مایع لازم برای استفاده از آن در همه شهر ها را هم نداریم، عمده گاز مایع فراوریی در مرکز و جنوب کشور فراوری می گردد بنابراین شبکه توزیع و حمل ونقل گاز مایع از لحاظ استمرار دسترسی تنها این نقاط از کشور را می تواند پوشش دهد. در نتیجه اتوگاز در بعضی از نقاط کشور که امکان عرضه محدود تا سقف 2 میلیون تن در سال و بعلاوه عرضه مستمر وجود داشته باشد توسعه خواهد یافت، گاز مایع باید وارد بخشی از ناوگان حمل ونقل کشور گردد که در شعاع محدودی جابه جا می شوند و در نقاط نزدیک به مبادی فراوری گاز مایع قرار دارند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1256

به "تشریح جزئیات نقشه راه وزارت نفت برای توسعه اتوگاز" امتیاز دهید

43 کاربر به "تشریح جزئیات نقشه راه وزارت نفت برای توسعه اتوگاز" امتیاز داده اند | 4.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح جزئیات نقشه راه وزارت نفت برای توسعه اتوگاز"

10 دیدگاه

Mehdi Khooshareh 12 آبان 1400

در حال حاضر تنها راه و بهترین روش برای ساماندهی گازمایع اجرای کامل بند ح تبصره یک قانون و توسعه اتوگاز است.اجرای ناقص قانون تخت عنوان توزیع الکترونیکی گاز مایع تنها موجب سردرگمی و نارضایتی مصرف شده است.

پاسخ به Mehdi Khooshareh

دوستی 11 آبان 1400

عالی هستش

پاسخ به دوستی

رضا قاسمی 11 آبان 1400

درود،
راه حل صحیح و منطقی برای شرایط فعلی گاز مایع همان است که جناب آقای سالاری تشریح فرمودند.

پاسخ به رضا قاسمی

ابوالفضل علی پور 11 آبان 1400

به نظر بنده مناطق محروم بیشتر باید هدف این طرح باشند.

پاسخ به ابوالفضل علی پور

مجتبی جلالیان دهقانی 11 آبان 1400

دیدگاههای جناب سالاری بسیار منطبق با واقعیت و منافع ملی است

پاسخ به مجتبی جلالیان دهقانی

حمید 11 آبان 1400

گاز مایع پاکترین سوخت هست و باعث آلودگی هوا نمیشود و از نظر اقتصادی خیلی باصرفه تر می باشد.

پاسخ به حمید

ابراهیم فتاحیان 11 آبان 1400

بی نهایت لازم و ضروری و مورد خواست و استقبال عمومی جامعه

پاسخ به ابراهیم فتاحیان

مهناز تلواری 11 آبان 1400

سخنان جناب سالاری بسیار روشن بینانه و واقع گرایانه بیان گردید.ان شاالله که سخنان ایشان مورد توجه و عملی گردد تا سرمایه ملی مملکت بطرز بسیار مناسب و عادلانه و با مصارف مختلف از جمله اتوگاز در داخل کشور مصرف گردد.

پاسخ به مهناز تلواری

فرهاد 11 آبان 1400

دیدگاههای جناب سالاری دقیق و کاملا واقع‌بینانه است. آفرین به سالاری

پاسخ به فرهاد

مهرداد 11 آبان 1400

قطعا با توسعه اتو گاز از اتلاف و فلر گازمایع و یا تزریق به خطوط انتقال گاز طبیعی جلوگیری خواهد شد
اصل اساسی در ساماندهی گازمایع انجام نکاتی است که جناب سالاری عنوان نموده اند

پاسخ به مهرداد
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید