جزئیات طرح مالیات برمجموع عایدی اشخاص حقیقی

به گزارش مجله پزشکی، رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور توضیحاتی را درمورد طرح مالیات بر مجموع عایدی اشخاص حقیقی ارائه کرد.

جزئیات طرح مالیات برمجموع عایدی اشخاص حقیقی

مهدی موحد در مصاحبه با ایسنا، درمورد طرح مالیات بر مجموع عایدی اشخاص حقیقی شرح داد: در این طرح هر فرد ایرانی یا هر فرد مقیم ایران که دارای یک شناسه هویتی یکتا مانند شماره ملی یا شماره گذرنامه باشد، یک مودی بالقوه مالیاتی است و هر نوع فعالیت مالی را آغاز کند و عایدیی داشته باشد، به یک مودی بالفعل مالیاتی تبدیل خواهد شد و به اتکای این موضوع امکان وصول مالیات فراهم می گردد. اولین ویراست از این لایحه صورت گرفته و برای ارزیابی های بعدی در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفته است. سازمان امور مالیاتی نیز اصلاحاتی روی آن انجام داده و در کمیسیون مالی هیات دولت درحال آنالیز است.

وی ادامه داد: بنابراین افرادی ایرانی که مقیم خارج از کشور هستند یا خارجی هایی که مقیم ایران هستند به اتکای شماره هویتی می توانند به گونه ای مشمول این مالیات شوند. البته این موضوع به نوع فعالیت آن ها بستگی دارد. ممکن است فردی که 10 سال پیش مهاجرت نموده است هم مشمول گردد، زیرا ممکن است فعالیت هایی که انجام می دهد با حوزه مالی کشور مرتبط باشد. در این راستا از مجموع عایدی فرد مالیات اخذ می گردد.

رییس مرکز آموزش، پژوهش و برتنامه ریزی مالیاتی به این سوال که مزایای طرح مالیات بر مجموع عایدی چیست؟ پاسخ داد: این طرح نه تنها افزایش عایدی ایجاد می نماید بلکه در راستای تحقق عدالت مالیاتی است. همه عایدی ها از همه مجاری عایدیی فرد جمع می گردد و یک مالیات یکپارچه ای دریافت می نماید و بالاتر از آن پایه معافیت، مشمول مالیات می گردد. برای مثال فردی یک طلافروشی، یک سری سهام و یک سپرده بانکی دارد که از آن ها عایدی و سود کسب می نماید همه این اقلام جمع می گردد، معافیت پایه می خورد و بالاتر از معافیت پایه مشول مالیات بر جمع عایدی خواهد شد.

موحد بعلاوه درمورد اینکه آیا هر خانوار باید یک اظهارنامه مالیاتی ارائه کند یا خیر، شرح داد: ممکن است شرایط اجرای این طرح به گونه ای پیش نرود که هر فرد یا خانواده یک اظهارنامه ارائه کند. ممکن است با توجه به اطلاعاتی که از خانوار ها یا افراد وجود دارد بتوان اظهارنامه پیش فرض یا اظهارنامه ای از پیش تکمیل شده تهیه کنیم. اگر این اظهارنامه های از پیش تکمیل شده برای افراد تهیه گردد ان ها را از اینکه خودشان اظهارنامه فراوری کند بی احتیاج می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مهر 1401 بروزرسانی: 9 مهر 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1557

به "جزئیات طرح مالیات برمجموع عایدی اشخاص حقیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات طرح مالیات برمجموع عایدی اشخاص حقیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید