حاجی میرزایی: کانون پرورش فکری راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است

به گزارش مجله پزشکی، تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در نشست هیأت امنای کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت را کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان دانست.

حاجی میرزایی: کانون پرورش فکری راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی صبح امروز، در نشست هیأت امنای کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان که در ساختمان شهید رجایی برگزار گردید، اظهار کرد: وقتی به مسائل دیروز، امروز و فردای کشور می اندیشم، هیچ راهی بهتر از بهره مندی از نیروی انسانی با کیفت و مناسبات خوب بین آن ها، برای حل مسائل آموزش و پرورش پیدا نمی کنم؛ بنابراین غفلت از این موضوع آسیب زاست.

وی افزود: اندازه تعهد یک جامعه به پیشرفت را باید در اندازه توجه آن به نیروی انسانی با کیفیت و ساماندهی مناسبات بین انسان ها، جست و جو کرد؛ در تقسیم بندی ملی هم کار تربیت نیروی انسانی با کیفیت را به نظام تعلیم و تربیت سپردند تا شخصیت فردی و ملی افراد، در این نظام پرورش یابد و پایه گذاری تمدن و فرهنگ شکل گیرد.

وی خدمت در این حوزه تعلیم و تربیت را یکی از درخشان ترین خدمت ها، توصیف و اسم کرد: هر چه تلقی سطحی و کوچک از این مأموریت وجود داشته باشد، باز هم چیزی از ارزش های آن نمی کاهد، و این مأموریت، بسیار خطیر و مهم است.

وزیر آموزش و پرورش، تریبت انسان ها را مسئولیتی سنگین و خطیر برشمرد و توضیح داد: هرچند در این راستا تنها نیستیم و نهادهای دیگری از جمله خانواده هم سهیم هستند، اما مسئولیت ما با سایر نهادها کاملا ًمتمایر است، زیرا فلسفه وجودی ما انجام چنین مسئولیتی است؛ در صورتی که سایر نهادهای سهیم در تربیت انسان ها، صرفاً برای این مأموریت ایجاد نشده اند.

وی ادامه داد: به اسم نهاد عظیم تعلیم و تربیت، مأموریت ها را بین بخش های مختلف تقسیم نموده ایم؛ معتقدم مجذوب نماینده ترین، خلاقانه ترین، شوق انگیز ترین و هموارترین بخش مأموریت ما به کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان سپرده شده است.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: هرچند فرصت کار با بچه ها، بسان پروژه های عمرانی، در جامعه متجلی نیست (مانند احداث یک برج بلند که از همه نقاط یک شهر قابل مشاهده است)، اما می گردد انسانی را تربیت کرد که در همه دنیا، دیده گردد.

وی بر کوشش برای رسیدن کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان به صندلی واقعی خود، تأکید و اسم کرد: در این دوران که بسیاری از اهداف نظام تعلیم و تربیت تحت تأثیر کنکور و تفکر دانش محوری با اخلال روبرو شده است، انتظار می رود در مجموعه کانون با استفاده از نیروی انسانی با کیفیت، برای تحقق اهداف نطام تعلیم و تربیت، بیش از پیش کوشش گردد.

حاجی میرزایی اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت افراد برای زنگی بهتر، هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت است و آن چه در مدارس آموزش داده می گردد در راستای بهتر زیستن است تا افراد بتوانند در آینده مستقل باشند و از حقوق خود و جامعه، به خوبی دفاع نمایند و به قابلیت های ممتاز درون خود، دست یابد.

وی آماده کردن دانش آموزان برای یک زندگی شرافتمندانه را کوتاه ترین توصیف از اهداف سند تحول اسم و اذعان داشت: هر چند کار کردن در گستره نظام تعلیم و تربیت به سهولت امکان پذیر نیست، اما راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود بیش از 60هزار مدرسه ابتدایی، اظهار کرد: دانش آموزان مخاطبان کانون هستند و حق آن هاست که استعدادهایشان کشف گردد، بنابراین کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان باید ابزارهایی داشته و مجذوب نمایندهیت هایی ایجاد نماید تا دانش آموزان آزادانه آن را انتخاب و استعدادهای خود را شکوفا نمایند.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: توسعه کتاب و فرهنگ کتابخوانی امری مهم و لازم است، که کانون باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد؛ هرچند استعدادهای مختلفی بین دانش آموزان وجود دارد.

وی افزود: کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، باید شرایط حضور عظیمان این عرصه را در کانون مهیا کند تا هریک از عظیمان و متخصصان با دیدگاه های متفاوت به درخشش استعدادهای دانش آموزان یاری نمایند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ارزشمند ترین دارایی یک جامعه، مغز افراد است که آن را در اختیار نظام تعلیم و تریبت و کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، قرار داده است و باید آن را مغتنم شمرد و برای تربیت و پرورش آن، برنامه داشت.

شایان ذکر است؛ در ابتدای این نشست، مهدی علی اکبرزاده گزارشی از عملکرد و برنامه های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1132

به "حاجی میرزایی: کانون پرورش فکری راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاجی میرزایی: کانون پرورش فکری راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید