حسگر تشخیص سریع سرطان طراحی شد ، از فراوری دستگاه ضبط رویا ها تا فیلم حرکت همزمان ماه و زمین

به گزارش مجله پزشکی، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

حسگر تشخیص سریع سرطان طراحی شد ، از فراوری دستگاه ضبط رویا ها تا فیلم حرکت همزمان ماه و زمین

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

موجودی پرحرف و دوست داشتنی برای سفر های فضایی / روباتی که همدم و همکار فضانوردان می گردد

روسای پروژه سیمون معتقدند که تجربه های به دست آمده در آزمایش روبات سیمون در فضا می تواند برای از بین بردن حس تنهایی برای افراد روی زمین نیز کاربرد داشته باشد. ماتیس بینیوک، رئیس پروژه سیمون در آلمان، گفت: درطول سفر های فضایی، سیمون راه چاره هایی برای تعاملات اجتماعی ارائه می دهد که می تواند یا برای کاهش استرس ناشی از انزوا و دوری از زمین باشد یا در مأموریت های طولانی مدتی مثل سفر به ماه یا مریخ، باعث پویایی تعاملات گروهی گردد.

موفقیت تست واکسن نانوذره ای آنفولانزا روی موش های آزمایشگاهی

پژوهشگران با ایجاد ساختار هسته ای پوسته ای از پروتئین ها، واکسن حاوی نانوذرات ساختند که موش های آزمایشگاهی را در مقابل چند استرین مختلف از ویروس آنفولانزا مصون کرد. آن ها امیدوارند که تداوم این پروژه بتواند منجر به ساخت واکسنی برای مقابله با همه نوع ویروس آنفولانزا گردد.

معاونت علمی ریاست جمهوری از ایده های برتر چالش کرونا حمایت می نماید

مشاور معاون علمی رئیس جمهور با بیان به اینکه جهت شکست ویروس کرونا، پویشی جدید به نام چالش کرونا شکل گرفته، اضافه کرد: در این حوزه موضوعاتی که به برطرف مسائل کشور با تکیه بر نوآوری و خلاقیت جوانان در شکل کسب و کار های نوپا، استارتاپی، شتاب دهنده ها یاری کند، حمایت میکنیم و ظرفیت های خود را برای این چالش قرار می دهیم.

قلبی از هنر در روبات جیمزباند همه کاره / کره ای ها کفشدوزک آهنی طراحی کردند

متخصصان روباتیک کره جنوبی روباتی ساخته اند که شبیه به جیمزباند همه کاره است، اما در سینه اش قلبی از هنر دارد، زیرا با یاری هنر اوریگامی ساخته شده است. دانشمندان می گویند که این روبات را با الهام از حرکات ساده کفشدوزک و با یاری ساختار های اوریگامی ساخته اند تا بتواند با سرعت زیاد آغاز به حرکت کند و در زمان لازم، در جای خود قفل گردد. در حالی که ساختار و بدنه این روبات نرم و منعطف است، به اندازه ای محکم است که بتواند در برابر نیرو های قدرتمند آئرودینامیکی در هوا مقاومت کند.

دستگاهی که رویا های شما را ثبت و ضبط می نماید/ دری به سوی تعامل بین دنیای واقعی و خیال پردازی ها

دانشمندان MIT به دنبال کشف راز رویاها، دستگاهی را برای ثبت و ارزیابی رویا ها و خیال پردازی ها در آزمایشگاه های خود اختراع کردند. آن ها یک آزمایشگاه مخصوص خوابیدن با وسیله ای دستکش مانند اختراع نموده اند که به محققان اجازه می دهد تا هنگام خوابیدن در شرایط هیپنوگرافی (یک شرایط نیمه هوشیار زودگر بین خواب و هوشیاری) با سوژه ها ارتباط برقرار نمایند. این دستگاه که Dormino نام دارد، ضربان قلب، ریتم ماهیچه ها و میزان رسانایی پوست را ردیابی می نماید. این دستگاه به محققان ورود افراد به مراحل اولیه رویا را هشدار می دهد.

چرا جوانان نسبت به کرونا ویروس مقاوم تر هستند؟

ویروس کرونا به خوبی نشان داد که چقدر انسان ها در برابر عفونت ویروس هایی که ریه را هدف قرار می دهند، آسیب پذیر است و اینکه ما هم اکنون زنده ایم، به لطف یک فاکتور رشد زیستی واحد است که LIF نام دارد. LIF یک فاکتور رشد سلول های بنیادی است که در طول زندگی فعال است، اما به تدریج با افزایش سن کاهش می یابد. همین سلول در ریه ها برای کنترل التهاب ریه تکامل می یابند و صدمات مربوط به مویرگ ها و کیسه های هوایی را ترمیم می نمایند.

4 هزار خدمت توانمندسازی صادراتی به دانش بنیان ها ارائه شد / توانمندی 2500 شرکت نوپا

معاونت علمی پس از تزریق اعتماد داخلی به محصولات ایران ساخت، در گام بعدی به سمت ایجاد بازار جهانی برای دانش بنیان های توانمند صادراتی حرکت کرد. به همین دلیل هم با ارائه خدمات مختلف در کوشش بود تا توانمندی ها و ظرفیت های صادراتی شرکت ها را بیشتر کند. یکی از این کوشش ها ارائه 4 هزار خدمت توانمندسازی صادراتی به دانش بنیان ها بود که در این طرح، 2 هزار و 500 شرکت توانستند از این خدمات بهره ببرند و به بازار های جهانی راه یابند.

چسب حاوی نانولوله کربنی با راهنمایی حرارتی بالا ساخته شد

شرکت فوجیتسو لابراتوریز (Fujitsu Laboratories) از توسعه اولین چسب حاوی نانولوله های کربنی با راهنمایی حرارتی بسیار بالا اطلاع داد. نانولوله های کربنی از راهنمایی حرارتی بالایی برخوردار و گزینه مناسبی برای دفع گرما از منابع گرمایی هستند. با این وجود، این مواد به دلیل شنمایندگی، کمتر مورداستفاده قرار گرفته اند.

برای حل این مشکل، محققان شرکت فوجیتسو فناوری ارائه کردند که در آن نانولوله های کربنی به صورت عمودی لایه برداری شدند در حالی که خواص اولیه آن ها یعنی انعطاف پذیری و راهنمایی گرمایی بالا حفظ شده و همچنین امکان چسبیدن آن ها به سطوح وجود دارد.

31 داروی کاندیدای درمان کرونا شناسایی شد

یک شرکت در کمبریج انگلیس فهرستی از 31 دارو را شناسایی نموده که هم اکنون تأیید شده یا در مراحل آخر آزمایش های بالینی قرار دارند و گزینه های احتمالی برای درمان کووید 19 به حساب می آیند. AI VIVO با استفاده از روش فنوتیپی مبتنی بر هوش مصنوعی، ویژگی های قابل آنالیز 90 هزار ترکیب دارویی را در 15 روز ارزیابی نموده است.

محققان دانشگاه شریف حسگر تشخیص سریع سرطان طراحی کردند

محققان دانشگاه صنعتی شریف با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسگری برای تشخیص سلول های سرطانی در آزمایش های تشخیص طبی و مراکز تحقیقاتی طراحی کردند. الهه کاظمی رحمت آبادی درباره این محصول گفت: از فناوری نانو برای فراوری این بایو سنسور استفاده کردیم. استفاده برای تشخیص انواع سرطان ها یکی از مزیت های آن است. در این روش ما روی نمونه سلول افراد کار کردیم و میزان آنزیم تلومراز را اندازه گرفتیمو سطح بالای این آنزیم نشان دهنده وجود سرطان است.

فیلم / حرکت همزمان ماه و زمین در مقابل دوربین ناسا

اکنون سیاره شناس ناسا، جیمز اودونوگو همه چیز را به ما نشان می دهد. با استفاده از ابزار های تصویربرداری ناسا و داده های توپوگرافی، این کارمند اسبق ناسا توانست با کامپیوتر یک ویدیو باکیفیت بسازد و نشان دهد زمین از دیدگاه ماه چگونه است. همچنین او توانست چگونگی حرکت همزمان ماه و زمین را نیز به تصویر بکشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 388

به "حسگر تشخیص سریع سرطان طراحی شد ، از فراوری دستگاه ضبط رویا ها تا فیلم حرکت همزمان ماه و زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسگر تشخیص سریع سرطان طراحی شد ، از فراوری دستگاه ضبط رویا ها تا فیلم حرکت همزمان ماه و زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید