رژیم ویژه برای زخم پای دیابتی

به گزارش مجله پزشکی، دیابت ملیتوس شایع ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیسم و یکی از بیماری های غیر واگیر شایع در سراسر دنیا می باشد. در این بیماری افزایش قند خون در اثر ترشح ناکافی انسولین، اختلال در عملکرد انسولین خون و یا هر دو ایجاد می گردد. در صورتی که میزان قند خون در این بیماری کنترل نگردد، با عوارضی مانند زخم پای دیابتی همراه می گردد که تقریبا 15 درصد بیماران دیابتی را دچار می سازد. تا کنون درمان قطعی برای زخم دیابتی پیدا نشده است.

رژیم ویژه برای زخم پای دیابتی

رژیم ویژه برای زخم پای دیابتی

نویسنده: نازلی نمازی

دیابت ملیتوس شایع ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیسم و یکی از بیماری های غیر واگیر شایع در سراسر دنیا می باشد. در این بیماری افزایش قند خون در اثر ترشح ناکافی انسولین، اختلال در عملکرد انسولین خون و یا هر دو ایجاد می شود. در صورتی که میزان قند خون در این بیماری کنترل نشود، با عوارضی مانند زخم پای دیابتی همراه می شود که تقریبا 15 درصد بیماران دیابتی را دچار می سازد. تا کنون درمان قطعی برای زخم دیابتی پیدا نشده است.

پیشگیری از ابتلا آسان تر از درمان این زخم است. پیروی از رژیم غذایی مناسب برای کاهش قند خون و کنترل آن، مصرف مرتب دارو انسولین به میزان تجویز شده به وسیله پزشک، تمیز نگه داشتن و ضد عفونی کردن محل آسیب دیده و جلوگیری از فشار به آن ناحیه (استفاده از کفش های راحت) می تواند از بدتر شدن زخم جلوگیری کند. از آنجایی که در نتیجه افزایش قند خون کلاژن پوست گلیکوزیله می شود، پوست انعطاف پذیری خود را از دست داده و شکننده می شود. از طرفی بالا بودن قند خون، سبب عملکرد غیرطبیعی به خصوص در فیبروبلاست، نوتروفیل ها و ماکروفژ می شود. بنابراین توصیه می شود که از روش های درمانی (رژیم غذایی، دارو، انسولین و فعالیت بدنی) جهت کاهش HbA1C به زیر 7درصد تحت نظارت متخصص استفاده شود.

مطالعات نشان داده اند که استفاده از بعضی مواد طبیعی می تواند در بهبود زخم موثر باشد، اما هنوز احتیاج به مطالعات بیشتری جهت دستیابی به ماده طبیعی که بتواند در بیشتر افراد مبتلا، نقش درمانی داشته باشد وجود دارد. در ادامه به آنالیز بعضی از موادی که به نظر می رسد بتوانند نقش درمانی در زخم های دیابتی داشته باشند می پردازیم:

عسل:

عسل حاوی گلوکز و سوکروز بیشتر از سایر قندها و حدود17درصد آب است. از قدیم از عسل برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند.

عسل درمان جایگزینی مناسبی در بیماری هایی است که مقاومت باکتریایی دارند. این ماده پرخاصیت به علت درصد بالای گلوکز و PH اسیدی سبب تحریک ماکروفاژها می شود.

اسمولاریته بالای آن سبب می شود که آب در دسترس برای باکتری ها کاهش پیدا کند. شایان ذکر است، در مطالعاتی که عسل با میزانی آب رقیق شده هم خاصیت ضد عفونی کندگی دیده می شود. واکنش شیمیایی بین گلوکز، آب و اکسیژن سبب فراوری میزانی H2O2 و گلوکونیک اسید می شود. آب اکسیژنه فراوریی به ضدعفونی کنندگی زخم یاری می نماید.

ضمناً عسل رفع کننده بوی بد حاصل از زخم است که علت آن را فراوری اسید لاکتیک ناشی از متابولیزه شدن گلوکز عسل به وسیله باکتری می دانند.

چندین مطالعه داخلی و خارجی حاکی از درمان زخم پس از مصرف موضعی عسل در محل آسیب دیده می باشد، اما با توجه به تعداد کم افراد مورد مطالعه در این زمینه، احتیاج به مطالعات بیشتری وجود دارد.

صمغ:

نوعی صمغ که از درخت Cammiphoro molmol به دست می آید می تواند مفید باشد. در مطالعات حیوانی صورت گرفته، اثرات ضد انگلی و ضد میکروبی آن تعیین شده است، حتی این نوع صمغ، اثرات کاهندگی قند خون را در بیماران دیابتی نوع دو هم نشان داده است.

موم قهوه ای:

Propolis ماده مومی شکل قهوه ای رنگی است که زنبور عسل برای ساختن کندو از آن استفاده می نماید. این ماده، اثرات ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد زخم، ضد التهاب و تحریک سیستم ایمنی را در مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده است. قابل توجه می باشد که اثرات ضد میکروبی موم قهوه ای علیه استافیلوکوکوس اورئوس بیشتر از اتانول 80-60 درصد است.

سایر موارد مفید:

با توجه به اینکه افراد مبتلا به زخم پای دیابتی دچار اختلال در گردش خون و در نتیجه کاهش توانایی، جهت مبارزه با عفونت هستند، بنابراین مصرف موارد زیر می تواند مفید باشد:

زنجبیل

جین سینگ

بابا آدم

پامچال

فلفل قرمز

فلفل قرمز بیشتر از سایر موارد ذکر شده می تواند در درمان اختلال رشته های عصبی و گردش خون مؤثر باشد.

منبع: دنیای تغذیه شماره 110

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1229

به "رژیم ویژه برای زخم پای دیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم ویژه برای زخم پای دیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید