طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه

به گزارش مجله پزشکی، در این مطلب طرز تهیه پنیر پیتزا با سرکه آموزش داده شده است که می توانید در خانه درست کنید.

طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه

به گزارش ، احتمالا تا امروز تصور می کردید که پنیر پیتزا یک پنیر ایتالیایی است. البته به خاطر رگ و ریشه ایتالیایی پیتزا و پیوند مستحکم میان این دو این تصور چندان هم دور از فکر نیست. اما بد نیست بدانید که پنیر پیتزا پروسس یک پنیر آمریکایی است و پنیر موزارلا که این روز ها بیشتر برای تهیه پیتزا از آن استفاده می گردد اصالت ایتالیایی دارد. بد نیست بدانیم اصلا پنیر پیتزا چیست و مواد اولیه پنیر پیتزا چه چیز هایی هستند؟ چگونه پنیر پیتزا خانگی درست کنیم.

از زمانی که بشر توانست چارپایانی مثل گاو، گوسفند، گاومیش و بز را پرورش دهد، پنیر هم به سفره مختصر انسان تمدن باستان راه پیدا کرد. پنیر پیتزا یک نوع پنیر پاستوریزه تهیه شده از شیر گاو است که بافتی نرم دارد و به دو صورت سنتی و صنعتی تهیه می گردد.

بعضی پنیر پیتزا را با پنیر ایتالیایی موزارلا اشتباه می گیرند، اما باید بگوییم که بافت و نوع این دو پنیر با هم فرق دارد و ارتباطی با هم ندارند. پنیر موزارلا از شیر گاومیش آبی یا گاهی شیر گاو تهیه می گردد. پنیر پیتزا از انواع پنیر های پروسس است که مثل سایر انواع پنیر های پروسس به خاطر این که دو بار پاستوریزه می گردد پروتئین های آن قابلیت جذب بالاتری پیدا می نمایند.

در ایران دو نوع پنیر پیتزا فراوری می گردد؛ نوع اول پاستافیلا یا همان موزارلاست که در حقیقت پنیر پیتزای اصلی. نوع دوم هم پنیر پیتزای پروسس است که چربی و پروتئین به کار رفته در آن منشأ لبنی (مانند روغن کره، کازئین و کازئینات) دارد؛ اما در نوع گیاهی آن، منشأ چربی، گیاهی و پروتئین آن لبنی است. پاستافیلا در زبان ایتالیایی به معنی پنیری است که نرم است و کش می آید. پنیر پروسس از مخلوط چند پنیر به علاوه پنیر اولیه به دست می آید.

با این همه در حال حاضر برای تهیه برترین پیتزا در کنار پنیر پروسس از پنیر موزارلا هم استفاده می گردد و امروزه وقتی از پنیر پیتزا صحبت می کنیم در حقیقت بیشتر منظور همان پنیر موزارلا است. اما ترکیبات پنیر پیتزا در انواع پیتزا چیست؟

مایه پنیر: ¾ فنجان

آب: ¾ فنجان

شیر کامل و پرچرب: 4 فنجان

سرکه: 3 قاشق چایخوری (به جای سرکه می توانید از ¼ فنجان جوهر لیمو بهره ببرید)

آب برای رقیق کردن سرکه: مقداری

طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه | نکته مهم برای کشدار شدن پنیر

اما چگونه پنیر پیتزای خانگی با سرکه درست کنیم؟ اگر به تهیه انواع غذا با پنیر پیتزا علاقه دارید روش تهیه پنیر پیتزا ساده نیست. برای درست کردن پنیر پیتزا کش دار خانگی ابتدا شیر را به مدت 30 دقیقه بجوشانید. دمای جوشاندن شیر بین 60 تا 70 درجه باشد. سرکه یا جوهر لیمو را در کمی آب حل کنید و بعد از 30 دقیقه به شیر اضافه کنید. 30 دقیقه دیگر شیر را بجوشانید.

اواسط این مرحله مایه پنیر را هم در ¾ فنجان آب حل کنید و به شیر اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم گاز مرتب هم بزنید. بعد از این 30 دقیقه به مدت 15 دقیقه دیگر بدون هم زدن قابلمه روی حرارت ملایم نگه دارید تا شیر سفت یا بسته گردد یا به اصطلاح دَلَمه ببندد. حالا با یک چاقوی تیز دلمه ها را در میزان های کوچک ببرید.

نکته: زمان قرار دادن شیر سفت شده روی حرارت نباید بیشتر از 20 دقیقه باشد، چون پنیر حالت کشدار خودش را از دست می دهد.

کف قابلمه حاوی شیر دلمه بسته را در یک ظرف پر از آب سرد قرار دهید تا سرد گردد. یکبار دیگر قابلمه شیر سفت شده را روی حرارت بگذارید و شیر دلمه بسته به دمای جوش 100 درجه برسد، شیر را مرتب و به آرامی هم بزنید. به مدت 20 دقیقه شیر را روی حرارت نگهدارید. توجه داشته باشید که زمان قرار دادن شیر سفت شده روی حرارت نباید بیشتر از 20 دقیقه باشد، چون پنیر پیتزا حالت کشدار خودش را از دست می دهد.

حالا تکه های پنیر را در میزان های عظیم ببرید و داخل صافی یا پارچه تنظیف بگذارید تا آب اضافی پنیر گرفته گردد. وقتی که آب پنیر به طور کامل گرفته شد و پنیر خشک شد پنیر را به صورت نوار های باریک ببرید یا با رنده درشت رنده کنید. رنده های پنیر را در مایکروفر بگذارید تا آغاز به ذوب شدن نمایند. حالا پنیر ذوب شده را را ورز دهید و به صورت توپ های کوچک درآورید.

توپ های کوچک پنیر پیتزا موزارلا را در آب نمک سرد بگذارید. این پنیر را می توانید برای مدت کوتاهی و به مدت چند روز و نه بیشتر فریز کنید و در دفعات بعد بهره ببرید.

پنیر پیتزای خانگی یا همان موزارلا را علاوه بر پیتزا، به صورت سرد با نان و گوجه و ریحان یا به صورت رنده شده در انواع سوپ، لازانیا، پیراشکی و سمبوسه یا هر غذایی که احتیاج به پنیر دارد هم می توانید میل کنید. انواع غذا با پنیر پیتزا در سرتاسر جهان بسیار محبوب و پرطرفدارند.

علاوه بر خواص پنیر پیتزا، مضرات پنیر پیتزا را هم از قلم نیاندازید. پنیر پیتزا، حتی پنیر پیتزای رژیمی یک ماده غذایی چرب با کالری بالاست و برای افراد مبتلا به کلسترول بالا و چاقی و فشار خون بالا گزینه چندان مناسبی نیست. در خوردن آن دقت کنید. علاوه بر این بعضی افراد نسبت به محصولات لبنی حساسیت و آلرژی دارند و بعضی افراد هم نمی توانند لاکتور شیر را تحمل نمایند.

منبع: همشهری

خاتمه یپیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1185

به "طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید