طرز تهیه یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری

به گزارش مجله پزشکی، اگر اهل جنوب کشور هستید، این غذا را حتما خورده اید. یتیمی، یتیمک و یتیمچه، نام هایی هستند که به این غذای ساده و سریع می دهند. با ما همراه باشید تا طرز تهیه یتیمک بادمجان را به شما آموزش دهیم و در کنار آن، دستور پخت یتیمک بادمجان در شهر های مختلف را هم بگوییم.

طرز تهیه یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری

یتیمک انواع مختلفی هم دارد. مثلا یتیمک کدو، یتیمچه مرغ، یتیمچه با گوشت و یتیمچه بادمجان با عدس. اما در یتیمی شیرازی و بوشهری، از گوشت و مرغ اثری نیست و به همین علت است که آن را یتیمچه هم می نامند. دستور پخت های این غذا هم در شهر های مختلف، فرق دارد و در هر شهری، از حبوبات و گوشت یا سبزیجاتی که با طبع و ذائقه شان سازگار است، استفاده می گردد. در طرز تهیه یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری معمولا از گوجه فرنگی و سبزیجات هم استفاده می گردد، ولی می توان برای طعم دهی بیشتر به آن از تمبر هندی هم استفاده کرد که البته برای افرادی که به طعم های ترش علاقمند هستند، استفاده از تمبرهندی توصیه می گردد.

روش اول طرز تهیه یتیمک بادمجان

مواد لازم

بادمجان: 6 عدد

گوجه فرنگی: 6 عدد

پیاز: 3 عدد

سیر: 3 حبه

روغن: به مقدار لازم

زردچوبه: 1/2 قاشق چای خوری

نمک: 1 قاشق چای خوری (سر صاف)

آبلیمو: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه یتیمک بادمجان:

بادمجان ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید. آن ها را به صورت نگینی خرد کنید. در آب نمک بریزید یا رویشان را نمک بپاشید تا آب قهوه ای آن ها خارج شده و در صورتی که بادمجان کم ترین مزه تلخی دارد، با این روش تلخی آن از بین برود. 30 دقیقه بعد آبکش کنید و اجازه دهید اب آن ها کشیده و یا خشک گردد.

تابه را روی گاز بگذارید تا کمی داغ گردد و سپس در تابه مقداری روغن بریزید، برای اینکه متوجه شوید روغن شما به میزان کافی داغ شده، چند دانه نمک داخل روغن بریزید تا متوجه میزان داغی روغن شوید، سپس بادمجان ها را در آن سرخ کنید تا طلایی شوند. پیاز را هم به صورت نگینی و ریز خرد کنید. سیر ها را پوست بگیرید و خیلی ریز، خرد یا له کنید. بادمجا ن های طلایی شده را از تابه خارج و پیاز و سیر را در آن سرخ کنید. زردچوبه را با سیر و پیاز سرخ کنید.

گوجه فرنگی ها را بشویید و آن ها را هم مکعبی خرد کنید و به پیاز های طلایی شده اضافه کنید. بعد از اینکه گوجه فرنگی ها نرم شدند و طعم خامشان گرفته شد، بادمجان را اضافه کنید. نمک را در همین مرحله بیفزایید. می توانید از سبزی خشک معطر مثل شنبلیله هم در دستور پخت یتیمچه بادمجان بهره ببرید. فقط حواستان باشد که استفاده از شنبلیله زیاد در غذا باعث ایجاد تلخی می گردد.

در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مواد به مدت 20 تا 30 دقیقه روی حرارت ملایم بپزند. هنگام سرو یا 10 دقیقه قبل از قطع کردن حرارت، آبلیمو را اضافه کنید.

طرز تهیه یتیمک بادمجان آب پز (روش دوم)

در این روش از طرز تهیه یتیمچه بادمجان می توانید به جای سرخ کردن مواد، از روش آبپز کردن بهره ببرید. افرادی که روغن برای سلامتی آن ها ضرر دارد ویا در رژیم غذایی هستند، این روش می تواند جایگزین روش پخت قبلی با همان خوشمزگی گردد.

در این روش، همه مواد را به صورت حلقه ای یا نگینی خرد کنید. یک قابلمه یا تابه عمیق را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. به ترتیب پیازها، لایه بعد را بادمجان و لایه سوم را گوجه فرنگی بچینید.

نمک و زردچوبه را اضافه کنید و در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید تا بادمجان ها با آب پیاز و گوجه فرنگی بپزند. در 10 دقیقه پایانی، آبلیمو را اضافه کنید. برای پختن این غذا به 30 تا 40 دقیقه زمان احتیاج دارید. هر از گاهی به غذا سر بزنید تا ته نگیرد.

فوت و فن های طرز تهیه یتیمک بادمجان

*یتیمک بادمجان شیرازی و بوشهری، یک غذای کاملا گیاهی است و شاید بتوان از آن باسم غذای گیاهخواران نام برد که می توانند به اسم یک وعده سالم، در برنامه غذایی خود قرار دهند.

*یتیمچه بادمجان یک غذای ساده نونی است که با سبزی خوردن و انواع نان مخصوصا نان لواش خانگی و انواع ترشی سرو می گردد.

*در دستور پخت یتیمک از فلفل استفاده نکنید. فلفل طعم بادمجان را خراب می نماید و باعث می گردد احساس کنید غذایتان تلخ شده است.

*در طرز تهیه یتیمچه آذربایجان، از گوشت هم استفاده می گردد. در این حالت می توانید هم از گوشت تکه ای گوسفند یا مرغ و هم از کوفته قلقلی بهره ببرید.

*در طرز تهیه یتیمچه نیشابور، از حبوباتی مانند عدس هم استفاده می گردد. می توانید از لوبیا و نخود هم بهره ببرید. در این صورت پروتئین گیاهی را هم به غذا اضافه خواهید کرد.

*در طرز تهیه یتیمچه کاشان هم از سیب زمینی نگینی شده، در کنار بادمجان و گوجه فرنگی استفاده می گردد.

*هر چند یتیمک را با بادمجان درست می نمایند، ولی اگر به بادمجان دسترسی نداشتید، از کدو هم می توانید بهره ببرید. در این صورت زمان پخت یتیمک کوتاه تر خواهد بود.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1171

به "طرز تهیه یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید