قلعه های شگفت انگیز عمان

به گزارش مجله پزشکی، عمان سرزمین قلعه هاست و هر یک از این بنا های شکوهمند با داستان هایی عجیب، اسراری شگفت را در خود پنهان نموده اند و چشم به راه گردشگران کنجکاوی هستند تا از رازهای تاریخی شان رو نمایی نمایند.

قلعه های شگفت انگیز عمان

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

با توجه به تعداد بی شمار قلعه های باستانی محال است شما به گوشه ای از این سرزمین چه ساحلی زیبا یا کوه های بلند و یا حتی دشتی وسیع، سفر کنید و یکی از این قلعه ها جلوی چشمان تان ظاهر نگردد. در این مطلب همراه ما باشید تا با معروف ترین و زیباترین قلعه های کشور عمان آشنا شوید.

قلعه مطرح (Muttrah Fort)

قلعه باشکوه مطرح سالیان درازیست که در بالای کوه با دیوار های مارپیچ و برجی بلند بر فراز شهر مسقط وظیفه محافظت و نگهبانی از بندرگاه و جاده قدیم شهر را بر عهده دارد. این قلعه که در میان عمانی ها به نام (Koot Muttrah) نیز معروف است، یکی از قدیمی ترین قلعه های باستانی عمان به شمار می رود و قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی باز می گردد و در حال حاضر به عنوان نمادی افسانه ای از مطرح، یکی از برترین جاذبه های دیدنی این شهر به حساب می آید.

برای درک اهمیت این قلعه در گذشته باید سفری تاریخی به اوایل قرن شانزدهم میلادی را تجربه کنید. پرتغالی ها به یٌمن مهارت خود در دریانوردی توانستند دماغه امید نیک را دور بزنند و راه دیگری برای دسترسی به تجارت سودآور ادویه پیدا نمایند که تا آن موقع تنها در اروپا به انحصار ونیزی ها (که به طور انحصاری با سلاطین مصر کار می کردند) بود.

پرتغالی ها به سرعت توانستند در سراسر مناطق ساحلی شبه جزیره عربستان، از جمله عمان، مستقر شوند و بخش هایی از این قلمرو پادشاهی را به مدت 145 سال تحت تسلط خود درآورند. به احتمال زیاد همزمان با وقوع این حوادث قلعه مطرح نیز ساخته شده است.

اختلاف نظر درباره تاریخ ساخت قلعه بسیار است. بعضی از مورخان معتقدند این قلعه در ابتدای دوران اشغال عمان توسط پرتغالی ها ساخته شده و بر اساس نظریه دیگری احتمال می دهند در سال 1507 تنها دو برج و دیواری مانع، به سازه ای که از قبل وجود داشته اضافه شده است. ساختمان با شکوه قلعه مطرح به محافظت از شهر قدیم مطرح و کوه های اطراف بسیار یاری نموده است.

قرن ها بعد، تحت کنترل دولت کنونی عمان ، دیوار قلعه دو برابر شد و عملکرد آن به عنوان بخشی از یک سیستم دفاعی ساحلی قدرتمند در حمایت از مسقط ادامه یافت. بازدید از این قلعه شگفت انگیز و تاریخی در حال حاضر برای عموم آزاد است و گردشگران علاوه بر مشاهده بنای باشکوه قلعه می توانند از تماشای چشم اندازی زیبا از مطرح، سواحل و کوه های اطراف لذت ببرند. زیبایی منحصر به فرد قلعه و پیوند میان شرق و غرب باعث می گردد تا این قلعه عنوان نخست را در لیست برترین قلعه های عمان از آن خود کند.

قلعه صحار (Fort of Sohar)

قلعه صحار نگهبانی از بخش جنوبی سومین شهر عظیم عمان را بر عهده دارد. این قلعه در 200 کیلومتری شهر مسقط واقع شده و فاصله آن با مرز امارات کمتر از 2 ساعت می باشد. صحار سالیان سال یکی از مهم ترین بنادر کشور عمان محسوب می شده و به عنوان محلی برای عبور کالا های چینی، نقاط اصلی تجارت دریای سرخ، هند و خاور دور را به هم پیوند می داده است.

کاوش های باستان شناسی قدمت این بنا را به قرن 14 میلادی نسبت داده اند و قلعه بعد از ورود پرتغالی ها به عمان، دست خوش تغیراتی نیز شده است. این قلعه می توانسته 300 سرباز را در خود جای دهد و چندین چشمه آب شیرین، آب مورد احتیاج قلعه را تأمین می کردند. قلعه صحار در سال 1621 توسط یک کاپیتان پرتغالی به نام ژوائو سوزا پینل (Joao de Souza Pinel) بازسازی شده است.

درست زمانی که پرتغالی ها مهم ترین دوره سلطه خود بر عمان را سپری می کردند، قلعه شاهد خاتمه فصل این بخش از تاریخ بوده است. در سال 1643 این قلعه به محاصره امام نصیر بن مرشد کسی که بعد ها مسبب اخراج پرتغالی ها از عمان شد درآمد.

قلعه صحار نقش عمده ای در تاریخ عمان را بر عهده داشته و شاهد جنگ ها و رویداد های مهمی در گذر زمان بوده و اکنون به عنوان یکی از مهم ترین بنا های تاریخی عمان شناخته می گردد.

قلعه الرستاق (Ar Rustaq Fort)

افسانه ها گویای قدمت این بنای ارزشمند از دوران ساسانیان و قبل از اسلام، زمانی که بیش تر مناطق خاورمیانه تحت فرمانروایی امپراطوران پارس بودند، هستند. درختان فراوان خرما، وادی های زیبا و مکان های ارزشمند تاریخی همه در کنار هم این قلعه را به یکی از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی عمان تبدیل نموده اند.

گذشته از تاریخ پر فراز و نشیب، ویژگی های منحصر به فرد معماری از جمله وجود چهار برج و حکاکی های زیبا روی چوب، این قلعه را از دیگر قلعه های عمانی متمایز می نماید.

گردشگران می توانند در میان اکتشافات خود در حیاط بالایی قلعه از محل دفن امام نصیر و جانشین وی امام سیف بن سلطان نیز دیدن نمایند.

قلعه الحزم (Al Hazm Castle)

بعد از بازدید از قلعه روستاق در فاصله ای 15 دقیقه ای می توانید قلعه باستانی الحزم را نیز مورد کاوش قرار دهید. این قلعه در گذشته با دقت تمام حرکات موجودات پیرامون خود را در دشتی وسیع از دورترین نواحی زیر نظر داشته است. گالری ها، دخمه ها و دروازه های تاریخی، الحزم را در دسته جذاب ترین قلعه های عمان قرار می دهند. با وجود یک راهنمای صوتی که در هنگام بازدید از این قلعه در اختیار شما قرار می گیرد می توانید بسیار ساده از تمام جزئیات و وقایع تاریخی که این قلعه از سر گذرانیده مطلع شوید.

این قلعه در سال 1711 به دستور امام سلطان بن سیف ساخته شده و در حال حاضر بیش از 300 سال قدمت دارد. در بدو ورودتان به قلعه، درب چوبی دروازه اولین چیزیست که شما را تحت تأثیر قرار می دهد. گفته می گردد این دروازه چوبی با حکاکی های منحصر به فرد در سورات (شهری در هند) ساخته شده و 13 اسب آن را تا قلعه الحزم حمل نموده اند. وجود یک فلج، کتیبه ای حکاکی شده روی دیوار، تونلی مخفی و دخمه های اسرارآمیز سفر اکتشافی شما را در این قلعه جذاب تر می نمایند. امام سلطان بن سیف و هم چنین امام سلطان بن سیف دوم جانشین و پسر وی در قلعه الحزم دفن شده اند.

این قلعه دو برج دارد که به ترتیب در گوشه های شمال غربی و جنوب شرقی آن قرار گرفته اند و هر کدام دارای دو سطح با هفت درگاه شلیک هستند و در مجموع 28 کانون برای تسلط کامل بر دشت در این برج ها در نظر گرفته شده است. در حال حاضر این دو برج با کاربری متفاوتی به یک گالری برای نمایش توپ خانه های قدیمی از کشورهای مختلف تبدیل شده اند.

قلعه های جلالی و میرانی (The Forts of Jalali and Mirani)

این دژهای مستحکم به عنوان نماد هایی از شهر مسقط در بخش قدیمی شهر واقع شده اند و علی رغم این که امکان بازدید از این دو قلعه برای عموم فراهم نیست هم چنان گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به سوی خود جذب می نمایند. با وجود این که این قلعه ها در ابتدا توسط پرتغالی ها و به عنوان بخشی از سیستم دفاعی شهر مسقط ساخته شده بودند اما با گذشت زمان کاربری شان تکامل یافته و در عناوینی چون خانه، زندان، اقامت گاه سلطنتی و پادگان نظامی نیز کاربرد داشته اند.

با توجه به نزدیکی این دو قلعه به یک دیگر و قافیه داشتن نام هایشان، اسم این دو قلعه را همواره در کنار هم می بینید. این که چه کسی و به چه علت این دو قلعه را نام گذاری نموده کاملاً معین نیست و اختلاف نظر هایی وجود دارد. بر اساس نظریه ای جلالی در عربی به معنای مرتفع بوده و میرانی گویا از ریشه لغت (mirante) به زبان پرتغالی به معنای دریا سالار گرفته شده است. ولی افسانه ای محلی نام های قلعه را مربوط به دو سرباز به نام های میران خان و جلال خان که در آخرین نبرد خود با پرتغالی ها اسیر شدند، می دانند.

آن چه مسلم است، این است که هر دو قلعه توسط پرتغالی ها و در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده اند. بر اساس نظریه های قلعه شناسی به نام (Enrico D Errico) ساخت قلعه میرانی در سال 1507 شروع شده و قلعه جلالی نیز 20 سال بعد از آن ساخته شده است. هر دو قلعه در سال 1586 توسط یک معمار میلانی به نام جیووانی باتیسا (Giovanni Battista Cairate) مورد بازسازی قرار گرفته اند.

قلعه برکا (Barka Castle)

برکا در ساحل بطینه و بین دو شهر عظیم صحار و مسقط واقع شده و محافظت از کشتی های تجاری و جهت ها به سمت رستاق را بر عهده داشته است. برکا به یمن وجود ساحل آرام، درختان فراوان خرما و مراسم گاو بازی سنتی خود در میان گردشگران از شهرت بسیاری برخوردار است. قلعه برکا یکی از فوق العاده ترین جاذبه های دیدنی برای شروع سفری جالب و فرهنگیست و تنها 80 کیلومتر از مسقط فاصله دارد. قدمت این قلعه باستانی به اوایل دوره یاروبی (Yarubi) باز می گردد. قلعه برکا شاهد اتفاقات سرنوشت سازی در تاریخ عمان بوده است.

قلعه بهلا (Bahla Fort)

برای بازدید از عظیم ترین قلعه کشور عمان ضروری است تا به شهر بهلا سفر کنید. قلعه بهلا بیش از 500 سال محل سلطنت بنی نبهان بوده و قدمت بخش های قدیمی تر آن به قرن 13 میلادی بازمی گردد. قلعه بهلا به عنوان نمونه ای منحصر به فرد از معماری اسلامی قرون وسطایی و اثری ارزشمند از عمان در سازمان دنیای یونسکو به ثبت رسیده است.

منبع: ddsafar
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 239

به "قلعه های شگفت انگیز عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه های شگفت انگیز عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید