مقاله: طریقه مصرف شیرخشت برای نوزاد

به گزارش مجله پزشکی، از دیگر خواص شیرخشت برای نوزادان و اطفال بالای دو سال، کاهش تب شدید است، به این منظور پنج گرم شیرخشت را در یک بطری عرق بید کاسنی حل کرده هر یک الی دو ساعت یک مرتبه نصف الی یک فنجان به کودک دهید. همچنین در کتب طب سنتی بر مصرف شیرخشت برای بچه ها تاکید شده، به طور کلی اگر می خواهید اطفال شما رشد کامل کنند تا میتوانید شیرخشت و ترنجبین به آنها بدهید. مخصوصاً به اطفال شیرخوار به جای شربت قند، شربتی از این دو به آنها بدهید تا استخوانبندی آنها محکم شده و زود دندان در آورند.

مقاله: طریقه مصرف شیرخشت برای نوزاد

مصرف شیرخشت به تنهایی برای درمان زردی توصیه شده است؛ لیکن مصرف این دارو همراه با ترنجبین، اثربخشی بیشتری دارد. همچنین چون ترنجبین کاملاً شیرین است، لذا این دارو احتیاج به شیرین کردن ندارد. علاوه بر این، مادر نوزاد نیز میتواند این دارو را مصرف کند تا به وسیله تغذیه با شیر مادر، مواد مفید آن به کودک برسد. برای اثربخشی بیشتر نیز می توان به جای حل کردن شیرخشت و ترنجبین در آب، آنها را در مخلوط عرقهای کاسنی و شاهتره یا در عرقهایی مانند عرق بید حل کرد.

طریقه مصرف شیر خشت برای مادر: پنج گرم از دارو را در یک استکان کوچک آب داغ حل کرده و میل کنید.

به طور کلی، زردی از نظر طب سنتی ایران، حاصل افزایش صفرا در بدن است. صفرا یکی از اخلاط چهارگانه بدن میباشد که طبعی گرم و خشک (معادل آتش) دارد. رویکرد درمانی طب سنتی در زردی نوزادان نیز بر اساس همین منطق شکل میگیرد، همچنین زردی معمولاً در پسرها شیوع بیشتری دارد، چرا که پسرها به نسبت دخترها مزاج گرمتر و خشکتری دارند و بنابراین بیماریهای ناشی از گرمی و خشکی یعنی بیماریهای صفراوی مثل زردی در آنها بیشتر دیده میگردد. مهمترین و معروفترین داروهای ضد زردی نوزادان در کشور ما، شیرخشت و ترنجبین است، به نحوی که از قدیم معمولا این دو دارو جزئی از سیسمونی نوزاد به حساب میآمدهاند. مـصرف شـیر خـشت موجب کاهش سریعتر زردی نوزادان و نیز کـاهش طـول مدت بستری و بهبودی مـیگـردد، همچنین مـصرف شیرخشت توسط مـادر میتوانـد در کـاهش زردی نـوزادانی کـه از شـیر مـادر تغذیه میکنند، موثر باشد.

منبع مقاله: طریقه مصرف شیرخشت برای نوزاد

انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1320

به "مقاله: طریقه مصرف شیرخشت برای نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: طریقه مصرف شیرخشت برای نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید