مهمترین تاثیرات تکنولوژی در سفرهای هوایی
به گزارش مجله پزشکی، ارتقای تکنولوژی در راحتی و کیفیت سفرهای هوایی تاثیرگذار است
این پیشرفت های تکنولوژی باعث ایجاد تجربیاتی بهتر و لذتبخش تر برای مسافران در پروازهای هوایی شده است. بطوری که استفاده از آنها به کاهش استرس مسافران کمک چشمگیری کرده و به نوعی خدمات فرودگاهی را کارآمدتر می کند. به گفته شرکت تکنولوژی خط هوایی SITA ، مسافران هوایی سال به سال شاهد پروازهای راحتتری خواهند بود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا به بررسی تعدادی از این تکنولوژی های بکار رفته در صنعت هوایی بپردازیم.
1. استفاده از برچسب سامانه شناسایی با امواج رادیویی روی چمدان هاپ
سامانه شناسایی با امواج رادیویی یا RFID، تکنولوژی تازهی نیست. سرفونتن می گوید:
فرودگاه بین المللی هنگ کنگ و فرودگاه بین المللی مک کرن (McCarran) در لاس وگاس سال ها است که از این طرح موفقیت آمیز استفاده می کنند. تفاوت آن در سال 2017 این است که فرودگاه های بین المللی بزرگ نیز از این طرح در کنار شبکه های خود استفاده خواهند کرد.
خطوط هوایی دلتا اخیرا خبر داده است که 50 میلیون دلار روی سیستم RFID در 344 شعبه خود در سراسر جهان سرمایه گذاری کرده است تا 120 میلیون چمدانی که جا به جا می کند را بتواند جهتیابی کند. در آینده خطوط هوایی بیشتری در این کار سرمایه گذاری می کنند.
در حال حاضر دلتا، اپلیکیشن خود را آپدیت کرده تا از طریق گوشی ، رویدادها را به مسافران گزارش کند.
2. پیش بینی و به حداقل رساندن زمان انتظار
در سالی که گذشت، انتظار در صف بازرسی امنیتی باعث سردرد های شدید برای مسافران آمریکایی شد. اما تکنولوژی در سال تازه این صف ها را قابل مدیریت تر خواهد کرد.
سرفونتین می گوید:
فرودگاه ها امروزه از تکنولوژی پیچیده ای برای بررسی و پیش بینی صف های انتظار در فرودگاه ها استفاده می کنند. چیزهایی مانند سنسور بلوتوث و وای فای، دوربین ها و سیستم بررسی فرودگاه و خط هوایی، در کنار هم قرار می گیریند تا با استفاده از الگوریتمی پیچیده، زمان انتظار در صف ها را پیش بینی کنند. حالا شما می توانید به فرودگاه بروید و بدانید که چقد طول می کشد تا از محل های بازرسی عبور کنید.
همچنین این تکنولوژی به خطوط هوایی و فرودگاه ها در برنامه ریزی برای کوتاه نگه داشتن صف ها کمک می کند.
برای مثال هنگامی که سیستم پیش بینی می کند که زمان انتظار زیاد است، می توان تعداد بیشتری مامور امنیتی مستقر کرد. تکنولوژی پیش بینی زمان انتظار صف ها یک نتیجه برد - برد برای مسافران است و این مربوط به آینده نیست، بلکه در حال حاضر دارد استفاده می شود. فرودگاه بین المللی اورلاندو (Orlando) و فرودگاه بین المللی فونیکس اسکای هاربر (Phoenix Sky Harbor)، دو فرودگاهی هستند که از این طرح موفقیت آمیز استفاده می کنند.
3. بالا بردن امنیت
امن نگه داشتن پروازها نباید به معنی سفری خسته کننده تر باشد.
چالش اصلی این است که چگونه تعادل بین سفری آرام برای مسافران و امنیت عالی برقرار کنیم. توسعه استفاده از پاسپورت های الکترونیک باعث شده تا میزان سواستفاده افراد سودجو و کلاه بردار کمتر شود و در حال حاضر مسافران می توانند با استفاده از این پاسپورت ها که تکنولوژی تشخیص بیومتریک در آن ها به کار رفته، راحت تر و امن تر از ایست های بازرسی امنیتی عبور کنند.
SATA، سیستم اسمارت پچ (Smart path) را که به مسافران اجازه می دهد جهت فرودگاه به هواپیما را به راحتی و با چک کردن بیومتریک از فرودگاه به هواپیما بروند، طراحی کرده است.
اطلاعات بیومتریک مسافران از طریق یک اسکنر چهره در ابتدای ورود، دریافت می شود. اطلاعات ذخیره شده برای بررسی مدارک و پاسپورت مسافران کنترل و یک ژتون امنیتی برایشان ساخته می شود. سپس در هر مرحله از بازرسی فرودگاه، مسافران به راحتی و فقط با اسکن چهره و بدون نشان دادن پاسپورت، از بازرسی های امنیتی عبور کنند.
4. check-in از طریق مسافر
فرودگاه ها و خطوط هوایی روی مکانیزه شدن سرمایه گذاری کرده اند تا مسافران بجای خط check-in به صورت مستقیم از مغازه و رستوران ها خرید کنند. بیش از 90 درصد فرودگاه ها باجه check-in دارند. امروزه انجام این کار از طریق خود مسافر، محبوب تر شده است. 61 درصد فرودگاه ها به مسافر در تحویل چمدان ها کمک می کند اما بیش از یک چهارم فرودگاه ها اجازه می دهند تا همه کارها را خود مسافر انجام دهد. انجام دادن کارها از طریق خود مسافر سریع تر انجام می شود و دیگر نیازی ندارند که زمان زیادی برای کمک یکی از کارکنان فرودگاه منتظر بمانند. در سال 2017 استفاده از این سرویس در حال افزایش است و تحقیقات SITA نشان می دهد که بیش از 72 درصد فرودگاه ها برنامه ریزی کرده اند که تا انتها سال 2019 این سرویس را ارائه دهند.
5. اطلاعات مسافران
فرودگاه ها و خطوط هوایی، در حال افزایش ِ استفاده از تکنولوژی برای ارسال اطلاعات شخصی سازی شده در مورد پرواز مسافران به آن ها هستند.
در حال حاضر ما می توانیم در هرزمان از طریق تلفن ها و ساعت های هوشمند خود و با استفاده از اپلیکیشن های خطوط هوایی، مسنجر یا اپلیکیشن هایی مانند App In the Air ،TripCase و TripIt به روز باشیم.
چیزی که مسافران می خواهد اطلاعات است که باید دقیق و در زمان مناسب باشد. امروزه خطوط هوایی و فرودگاه ها می توانند اطلاعات مربوط به چمدان ها، زمان انتظار در صف و اطلاعات پرواز را در لحظه در اختیار مسافران قرار دهد. SITA اطلاعات زیادی در این موارد، در اختیار سازندگان اپلیکیشن ها که بر روی طراحی اپ برای فرودگاه ها کار می کنند قرار داده است. این سرویس وقتی که با تکنولوژی بیکن (Beacon) ادغام می شود این قابلیت را به فرودگاه ها می دهد تا به مسافران اطلاعات مفید را بسته به جایی که در فرودگاه ایستاده اند بدهد.
منبع: الی گشت