مقدار بارندگی ها در تهران طی دو روز گذشته ، آیا در تابستان کمبود آب نخواهیم داشت؟

به گزارش مجله پزشکی، مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران گفت: تهران به عنوان چهارمین استان کشور، با بیشترین کاهش بارش و خشکسالی روبرو است.

مقدار بارندگی ها در تهران طی دو روز گذشته ، آیا در تابستان کمبود آب نخواهیم داشت؟

به گزارش خبرنگاران، مازیار غلامی با اشاره به بارندگی های روزهای گذشته گفت: طی امروز (19 خرداد) از صبح تا عصر در فیروزکوه، دماوند، شمیرانات، آبعلی و لواسانات بارندگی و رگبار و رعد و برق و طی روزهای شنبه و یکشنبه(20 و 21 خرداد) پایداری جوی پیش بینی می گردد.

به گفته وی بر اساس آخرین داده ها و اطلاعات طی چهارشنبه صبح تا پنجشنبه صبح (17 تا 18 خرداد) ایستگاه های هواشناسی میگون به اندازه 37.5 میلیمتر، اقدسیه 32.9 میلیمتر، فیروزکوه 14.3 میلیمتر، فرودگاه امام (ره) 8 میلیمتر، لواسان 6.2 میلیمتر، آبعلی 5.7 میلیمتر، پردیس 5.6 میلیمتر بارندگی دریافت نموده اند.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران ادامه داد: در ایستگاه های هواشناسی دماوند به اندازه 3.8 میلیمتر، چیتگر 3.2 میلیمتر، مهرآباد 2 میلیمتر، ژئوفیزیک 1.4 میلیمتر و در ایستگاه هواشناسی ورامین 0.5 میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

به گفته وی با وجود بارندگی های اخیر تهران به عنوان چهارمین استان کشور با بیشترین کاهش بارش و خشکسالی روبرو است.

غلامی بعلاوه به شرایط بارندگی کشور طی اردیبهشت ماه اشاره و توضیح داد: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه های هواشناسی استان بیانگر آن است که طی اردیبهشت 1402، تنها 10 میلی متر باران به صورت پهنه ای در استان تهران رخ داد که نشان دهنده کاهش 69 درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت در این ماه است بعلاوه از ابتدای فصل بهار تا به امروز کاهش بارش 51 درصدی در استان تهران مشاهده می گردد.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران ادامه داد: این موضوع در حالیست که از ابتدای سال زراعی تا سرانجام اردیبهشت 1402 ، تنها 141 میلیمتر باران به صورت پهنه ای در استان تهران رخ داده که 43 درصد کاهش بارش نسبت به بلند مدت و شش درصد کاهش بارش نسبت به سال قبل در استان تهران را نشان می دهد.

وی یادآور شد: آنالیز بارش از ابتدای سال زراعی تا سرانجام اردیبهشت 1402، نشان دهنده آن است که متاسفانه استان تهران با سه پله صعود، چهارمین استان کشور بوده که بیشترین کاهش درصد تامین بارش سال آبی را نسبت به بلند مدت دارد بعلاوه از نظر توزیع مکانی نیز در تمامی شهرستان ها طی اردیبهشت ماه کاهش بارش رخ داده که بیشترین کاهش بارش مربوط به شمیرانات، دماوند، تهران، پردیس و فیروزکوه بوده است.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران درباره شرایط دمایی تهران تا سرانجام اردیبهشت نیز اظهار کرد: آنالیز و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا شامل میانه دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه های هواشناسی استان بیانگر افزایش دما در اردیبهشت ماه است. میانه دمای هوا استان تهران در این ماه 20.7 درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلند مدت 1.1 درجه افزایش داشته است.

وی ادامه داد: میانه دما از ابتدای سال زراعی تا سرانجام اردیبهشت در استان تهران نسبت به دوره آماری بلند مدت 1 درجه سلسیوس افزایش داشته است.

غلامی در سرانجام توضیح داد: کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش های مختلف به ویژه بخش های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و نیز به طور کلی صرفه جویی در مصرف آب توصیه می گردد بعلاوه ضروری است با توجه به شرایط نسبت به الگوی کشت و نیز تقویم کشت متناسب با کم بارشی تصمیم گیری و مدیریت گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 خرداد 1402 بروزرسانی: 21 خرداد 1402 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1667

به "مقدار بارندگی ها در تهران طی دو روز گذشته ، آیا در تابستان کمبود آب نخواهیم داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدار بارندگی ها در تهران طی دو روز گذشته ، آیا در تابستان کمبود آب نخواهیم داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید