نتایج آلودگی آب

به گزارش مجله پزشکی، آلودگی آب یک دلیل نگرانی به مدت دهه ها بوده است. با شهری سازی، آلودگی به چنان سطوح عظیمی افزایش یافته است که حالا یک تهدید برای وجود زندگی آبزیان و سلامت انسان ها تلقی می گردد.

نتایج آلودگی آب

مترجم:حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

آلودگی آب یک علت نگرانی به مدت دهه ها بوده است. با شهری سازی، آلودگی به چنان سطوح عظیمی افزایش یافته است که حالا یک تهدید برای وجود زندگی آبزیان و سلامت انسان ها تلقی می گردد.

آیا می دانید؟

مطالعات نشان می دهد که نرخ هشدار دهنده افزایش آلودگی آب بر میلیون ها زندگانی تأثیر گذاشته است. بیش از 780 میلیون نفر به آب تمیز دسترسی ندارند که از این بین در حدود 343 میلیون نفر به قاره آفریقا تعلق دارند.

آلودگی آب، به زبان ساده تر می تواند به صورت آلودگی بدنه های آبی وقتی که آلاینده ها بدون ضد عفونی کامل و حذف اجزا مضر به درون آب رها می شوند، تعریف گردد. آن نه تنها بر محیط زیست و سالم ماندن انسان تأثیر می گذارد بلکه تعادل اکو سیستم را هم بر هم می زند. در زیر بعضی تأثیرات مهم آلودگی آب بر انسان و محیط زیست آورده شده است.

آلودگی روان آب های سطحی :

آن وقتی ایجاد می گردد که خاک به ماکزیمم حد آلودگی خود می رسد و آب اضافی، روی زمین جاری می گردد. روان آب سطحی می تواند به وسیله بارندگی، برف ذوب شده و یا یخچال ها فراوری گردد.

بر روی بشر :

با این که شهری سازی علت اصلی افزایش آلودگی روان آب های سطحی است اما اثرات آلودگی آبها زیان آور است. اغلب مواد انسانی یا در آب حل می شوند و یا به صورت ذرات معلق به وسیله آب حمل می شوند. این آب اگر مصرف گردد می تواند با ایجاد استفراغ، درد شکم و رساندن آسیب ممکن به کلیه ها، بر انسان ها تأثیر بگذارد.

بر روی محیط زیست :

آلودگی آب موجب خوردگی در مقیاس بزرگ می گردد و بر حاصل خیزی خاک و در کل کیفیت آن تأثیر می گذارد. اگر روان آب با اندازه قابل توجهی حشره کش به بدنه آبی بزرگتر برسد که بعداً فرو می نشیند و از آن پس مانع رسیدن نور خورشید به گیاهان آبزی می گردد. با کمبود نور خورشید، گیاهان هلاک می شوند. این حشره کش ها دستگاه تنفس ماهی ها و ارگانیسم های دیگری را که بر بستر رودخانه زندگی می نمایند هم مسدود می نمایند.

آلودگی آب زیر زمینی :

به آبی که زیر سطح زمین بین ساختارهای صخره ای و یا فضاهای خالی خاک موجود است، آب زیر زمینی گفته می گردد.

بر روی بشر :

آلودگی فلوئوری آبهای زیر زمینی به مدت خیلی زیادی علت نگرانی بوده است. جذب اضافی آب زیر زمینی با اندازه زیادی فلوئور منجر به مسمومیت دندانی بر اثر فلوئور، مسمومیت فلوئوری استخوان ها و تغییرات متابولیکی در بافت های بدن می گردد. آلودگی آرسنیکی موجب استفراغ، حالت تهوع، اسهال و در موارد خیلی شدید موجب سرطان پوست و ریه می گردد.

بر روی محیط زیست :

فلوئور، آرسنیک و دیگر آلاینده ها ظرفیت حمل اکسیژن آب را کاهش می دهند. گاهی اوقات هم آنها موجب رشد بی رویه جلبک های سمی می شوند که باعث تأثیرات زیان آوری بر زندگی دریایی شده و حتی می توانند منجر به مرگ گیاهان آبزی و ماهی ها گردد.

آلودگی دمایی آب :

عواملی که مسئول ایجاد تغییراتی در دمای جوی آب هستند منجر به آلودگی دمایی می شوند. وقتی که آب به اسم خنک نماینده در صنایع به کار می رود و بعد با دمای بالاتر به درون محیط زیست رها می گردد، موجب کاهش سطح اکسیژن در طبیعت می گردد.

بر روی محیط زیست :

همان طور که قبلاً ذکر شد، آلودگی دمایی، سطح اکسیژن حل شده در آب را کاهش می دهد و موجب زیان آوری برای حیوانات آبزی می گردد و در نتیجه بر تعادل اکو سیستم تأثیر می گذارد. اگر آب خنک تر به درون بدنه های آبی تخلیه گردد، بهره وری از جمله تکثیر ارگانیسم ها تأثیر می پذیرند. افزایش دما هم چنین فعالیت آنزیم ارگانیسم های آبزی را تغییر می دهد که موجب مسائلی مثل سوء تغذیه می گردد.

آلودگی کشاورزی :

محصولات و دیگر محصولات جانبی که برای کشاورزی لازم هستند از جمله کود اضافی، حشره کش و دیگر عوامل از منابع نقطه ای گرفته تا منابع غیر نقطه ای، گفته می گردد که هم برای انسان ها و هم برای محیط زیست مضر هستند.

بر روی بشر :

کادمیوم فلزی است که در کودهای گرفته شده از لجن یافت می گردد. این می تواند به وسیله محصولات جذب گردد. وقتی که مردم کادمیوم را جذب می نمایند، ممکن است آن موجب اسهال و آسیب به کبد و کلیه گردد. فلزات سنگین مثل جیوه، آرسنیک و سرب سمی هستند و می توانند منجر به افت سطح همگلوبین خون همراه با سردرد، درد شکمی و مسائل سیستم غدد درون ریزی شوند. حشره کش هایی نظیر پلی کلرینات بیفنیل (PCBs) و پنتا کلرو فنول (PCPs) در کشاورزی، خانه ها و جنگل داری به کار می فرایند. اگر محصولاتی که با کودهای اضافی اسپری می شوند به وسیله انسان ها مصرف شوند، موجب تأثیرات مضر مختلفی از سوزش گلو گرفته تا مسائل شدید در شکم می شوند.

بر روی محیط زیست :

باران و آب آبیاری از کشت زارهایی که کود دهی شده و با حشره کش ها ضد عفونی شده اند، عبور می نمایند. این موجب می گردد که نیتروژن و سموم اضافی با آب موجود مخلوط شوند. رشد گیاهان آبزی موجب اکسیژن زدایی آب و نابودی گیاهان و حیوانات می گردد. کودها رشد باکتری هایی را که در آب هستند افزایش می دهند و شدت و غلظت باکتری ها را تا سطوح خیلی خطرناکی بالا می برند. مطالعات نشان می دهند که PCBs و PCPs منجر به شکست DNA و جهش ژنتیکی در حیوانات می شوند که می توانند باعث سرطان شوند.

آلودگی صنعتی آب :

بعد از تکمیل فرآیندها در صنایع، به جای مانده سم و آبی که مصرف شده است، شامل اندازه زیادی آلاینده ها به شکل فلزات سنگین و مواد شیمیایی مختلف است.

بر روی بشر :

یک بخش قابل توجه از آبی که در صنایع به کار می رود بدون ضد عفونی به درون بدنه های آبی تخلیه می گردد. این آب، به ویژه اگر از نفت، پتروشیمی، معدن و صنایع فلزی تخلیه گردد شامل اندازه زیادی فلزات سنگین از جمله سرب، کادمیوم و جیوه است. اندازه اضافی تمام این سه فلز، موجب آسیب شدید به سیستم عصبی، ساختارهای اسکلتی و درد شکمی می گردد.

بر روی محیط زیست :

آلاینده های صنعتی با تغییر سطوح دمایی آب بر کیفیت آن تأثیر می گذارند. رشد سنبل آبی، جلبک و دیگر علف های هرز به خاطر چنین آلاینده هایی کم می گردد. این منجر به افت سطوح اکسیژن حل شده می گردد در نتیجه باعث زیان آوری برای گیاهان و حیوانات می گردد.

سالهای مدوام آلودگی آب به طور زیان آور بر انسان ها همچون گونه های مختلف گیاهان و حیوانات تأثیر گذاشته است. با این که این شرایط کابوس شبانه را تغییر نمی دهد اما ضروری است که یک قدم در جهت درست، همین امروز برداشته گردد!

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1244

به "نتایج آلودگی آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج آلودگی آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید