پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به آبیاری نوین مجهز می شوند

به گزارش مجله پزشکی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سال جاری پیش بینی می گردد پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان شامل باغی و زراعی به روش های آبیاری نوین مجهز شوند.

پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به آبیاری نوین مجهز می شوند

به گزارش خبرنگاران قزوین، احمد مستخدمی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در حال حاضر سه هزار و 256 هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین از محل اعتبارات سال 99 و سال های قبل از آن در حال تجهیز به روش های آبیاری نوین هستند.

این مسوول گفت: این میزان در قلب 151 طرح در مزارع و باغ های استان قزوین در دست اجرا است.

مستخدمی اضافه نمود: با اضافه نمودن طرح های جدید و شروع عملیات اجرایی آنها، سطوح در دست اجرا به پنج هزار هکتار افزایش می یابد و پیش بینی می گردد تا سرانجام سال جاری همین میزان عملیات آبیاری نوین بهره برداری داشته باشیم.

به گفته او، سال گذشته هم چهار هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین شامل باغی و زراعی به روش های آبیاری نوین تجهیز شده بودند.

مستخدمی، کاهش قابل توجه مصرف آب را در اراضی کشاورزی از مهمترین مزایای اجرای سامانه های آبیاری نوین دانست و اضافه نمود: میانگین مصرف آب در آبیاری های سنتی در هر هکتار 15 هزار متر مکعب است که اجرای آبیاری نوین می تواند این رقم را تا 11 هزار متر مکعب کاهش دهد و به کمتر از چهار هزار متر مکعب برساند.

او با بیان اینکه به دلیل محدودیت منابع آبی در کشور به دلیل برخورداری از اقلیم خشک و نیمه خشک یکی از راه های مهم پایداری فعالیت های کشاورزی در میهن اسلامی توسعه آبیاری های نوین است، یادآور شد: نزدیک به 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به آبیاری نوین مجهز شده اند.

حدود 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قابلیت اجرای سامانه های آبیاری نوین را دارند.

استان قزوین دارای 489 هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1003

به "پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به آبیاری نوین مجهز می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به آبیاری نوین مجهز می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید