چند سوال درباره اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی

به گزارش مجله پزشکی، پیمان روشن ضمیر؛ به نظر می رسد تا اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، سال اول را رد نکند جامعه متوجه نمی گردد با چه میزان سخت گیری و اشکال در اجرای این قانون روبروست.

چند سوال درباره اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

قبل از آن پاسخ به سوالات زیر از سوی مسئولین اصلی مجری قانون و نمایندگان مجلس تا حدود زیادی می تواند راه گشا باشد

یک خانواده شامل زن و شوهر و فرزندان که هر دو فرزند بالای 18 سال هستند دو واحد مسکونی در یک شهر دارند. واحدی که ساکن هستند به نام زن است و واحدی که به نام مرد است خالی است. آن چه از قانون فعلی بر می آید این است که خانه خالی مرد، معاف از اقتصادیات است، چون قانون تا یک خانه دیگر در همان شهر به شرط اینکه محل سکونت اصلی به اسم مرد (سرپرست) نباشد را معاف نموده است، حتی اگر کاملا خالی گذاشته گردد.

حالا خانواده مشابه ای را تصور کنید دقیق با شرایط بالا با این تفاوت که خانه محل سکونت به نام مرد است و خانه ای که به اسم زن است خالی گذاشته شده است در این مورد آیا خانه مشمول اقتصادیات می گردد. چرا؟ این تفاوت و تبعیض بین خانواده هایی با شرایط دقیقا مشابه را قانون گذار با چه تحلیلی گذاشته است؟.

یا تصویر کنید خانه محل سکونت به اسم پدر است و خانه دوم در همان شهر به اسم دختر یا پسر عظیم خانواده است باز مشمول اقتصادیات می گردد اگر خالی باشد یعنی تعداد خانه ها بین چند خانواده مختلف مساوی است همه دو خانه در یک شهر، اما منزل دوم آن خانواده ای که رفته در منزل مادر ساکن شده معاف می گردد، و منزل دوم آن خانواده ای که در منزل پدر ساکن شده باید اقتصادیات بدهد.

سوال بعد. تصور کنید در همین خانواده پسر عظیم یا دختر عظیم خانواده بخواهد منزلی بخرد و در آن منزل سکونت کند هرچند برخی روز های سال پیش پدر و مادرش باشد. تکلیف چه می گردد؟

قانون خانواده تک نفره را هم به رسمیت شناخته است پس در واقع هر خانواده می تواند به تعداد فرزندان بالای 18 سال در هر شهر منزلی داشته باشد که خالی باشد و معاف از اقتصادیات باشد به شرط اینکه آن فرزند مجرد خودش را سرپرست معرفی کند. آیا مانعی برای سرپرست شدن فرزند بالای 18 سال مجرد در شهری که پدر و مادرش در آن شهر هستند وجود دارد؟

آیا واجب است که مثلا موبایل آن فرزند بالای 18 سال بیشتر روز های سال در محل آن خانه آنتن بدهد یا همین که فرزند بالای 18 سال است و بگوید من خودم زین پس سرپرست خانوار تک نفره خودم هستم و برخی روز های سال در خانه خودم زندگی می کنم کافیست. آیا واجب است برای اثبات جدا شدن از خانوار قبلی فرزند بالای 18 سال یارانه خود را جدا کند؟

سوال: طبق قانون اگر شخصی جایی خانه ای داشت که به نام او و محل اقامت او بود و جای دیگری خانه ای اجاره کرد نه از او نه از صاحبخانه پذیرفته نمی گردد، چون سامانه اقامتگاه مستاجر را محل دیگری تشخیص می دهد. آیا چنین موردی فقط شامل سرپرست خانوار می گردد یا تمام اعضای خانواده چنین محدودیتی دارند؟

فرض زن و شوهر تصمیم گرفته اند یک سال جدا از هم زندگی نمایند، ولی طلاق نگیرند و زن خانه دیگری را به نام خودش اجاره نموده است. آیا باز سامانه ارور می دهد؟ فرض فرزندان مجرد خانواده تصمیم گرفته اند خانه جدیدی را اجاره نمایند در حالی که از نظر یارانه نشان داده می گردد هنوز عضو خانوار قبلی به سرپرستی پدر هستند...

سوال: فرض مادر خانواده تصمیم گرفته برای یکی از اقوام خانه ای اجاره کند، اما چون پول پیش را خودش داده می خواهد اجاره نامه به نام خودش باشد، اما سامانه تشخیص میدهد اقامتگاه اصلی او جای دیگری در همان شهر است. تکلیف چیست؟

سوال: فرض کنید یک یا چند نفر که اقامتگاهشان در همان شهر است میخواهند برای کار کردن مشترک روی یک پروژه خانه کوچکی اجاره نمایند پروژه ممکن است بیش از یک سال طول بکشد و به سود دهی نرسد و فعلا در دست راه اندازی است، در واقع شرکتی را تصور کنید که فعلا حالت کارگاه است و رفت و آمد ندارد و مجوز واحد صنفی نگرفته است.

آن ها نمی توانند خانه را اجاره نمایند، چون اقامتگاه دیگری دارند مگر خانه را واحد صنفی معرفی نمایند و از اداره دارایی و تامین اجتماعی گواهی بیاورند. یعنی هر کسی می خواهد کاری انجام دهد که احتیاج به مکان دارد بدون اینکه درامدی داشته باشد باید درگیر تامین اجتماعی و دارایی گردد چیزی که ترس از آن باعث فراری شدن بسیاری از افراد از شروع این ماجرا می گردد.

همین الان صد ها هزار واحد صنفی بدون مجوز در واحد های مسکونی در شهر ها فعال هستند که حتی دنبال مجوز رفته اند، اما اصناف به دلیل سند مسکونی یا بهانه های دیگر به آن ها مجوز نداده است تکلیف آن ها چه می گردد؟

حال فرض کنید درآمد هم وجود دارد و طرف اماده پرداخت اقتصادیات است، اما اگر بگوییم شرط استفاده تجاری از ملک با سند مسکونی ثبت در اداره دارایی است، پس زین پس هر کس در دارایی خودش را ثبت کند و اقتصادیات بدهد، اما عضو اتحادیه مربوطه نباشد اداره اماکن و اتاق اصناف و اتحادیه حق پلمپ محل او را به دلیل نداشتم مجوز از اتحادیه مربوطه ندارد، چون این سامانه او را به عنوان محل کار تجاری پذیرفته است.

نمی گردد که هم اقتصادیات کسب و کار از افراد بگیریم هم محل کارشان را پلمپ کنیم. موارد متعدد سراغ دارم افراد بعد از دوندگی فراوان پیروز به کسب جواز از اتحادیه نشده اند یک مثالش آرایشگاه های زنانه در شهر اهواز است.

بجز بحث سند تجاری، در اهواز اماکن می گوید باید حتما راه پله آرایشگاه مستقل باشد یعنی اگر خانمی از راه پله یک مجتمع بالا برود و وارد مطب پزشک گردد ایرادی ندارد، اما اگر از همان راه پله بخواهد وارد آرایشگاه زنانه گردد ایراد دارد و آرایشگاه حق ندارد در آن مجتمع باشد و مجوز نمی دهند. به نظر می رسد ابتدا باید تکلیف این دستورالعمل های خنده دار و من در آوردی معلوم گردد.

سوال: تصور کنید مرد سرپرست خانوار بجز منزل محل سکونت دو منزل خالی دیگر داشته باشد و ادعا کند با دو زن دیگر ازدواج موقت نموده است و هر منزل در اختیار یکی از این خانمهاست. عقدنامه رسمی وجود ندارد. اما ازدواج موقت قانونی است و این خانم ها هم حق دارند منزلی داشته باشند حتی اگر بسیاری از روز های سال در آن منزل نباشند. مرد هم اجازه دارد با تعداد زیادی زن در سال ازدواج موقت کند. تکلیف چیست؟

آیا چنان که در قانون شهادت شفاهی مبنی بر خوانده شدن صیغه بین دو نفر که شرایطش را دارند پذیرفته شده است در بحث اقتصادیات هم شهادت شفاهی یا دست نویس قبول است یا باید حتما صیغه نامه محضری باشد یا اصلا کلا صیغه قابل قبول نیست و باید عقدنامه دائمی رسمی ثبت شده و شناسنامه ارائه گردد؟ هرچند قانون اقتصادیات بر خانه های خالی کلا در خصوص بحث چند همسری سکوت نموده است.

سوال بعد: اگر منزلی غیر قابل سکونت باشد معیار تشخیص را قانون معین ننموده است. مثال های متعددی می توان زد. مثلا منزلی قدیمی باشد و احتیاج به تعمیرات اساسی داشته باشد مالک از کجا می تواند خیالش راحت باشد که اگر در سامانه منزلش را غیرقابل سکونت اعلام کند بعدا از او پذیرفته می گردد و با سرانجام مهلت، اقتصادیات شامل او نمی گردد؟

باید قبل از ورود به سامانه مرکز تشخیص معین می شد. فرض کنید منزلی نه شیر آب دارد نه پمپ آب دارد و برق کشی آن هم دچار ایراد است و فاضلاب آن هم اگر استفاده گردد آب می دهد مالک اعلام کند فعلا توانایی اقتصادی برطرف کردن ایرادات ملک را ندارد. تکلیف چیست؟

یا فرض کنید ملکی سند مسکونی دارد، اما در طبقه دوم یک پاساژ است و تنها راه ورود و خروج به آن ملک ورودی پاساژ است که ظهر ها و شب ها بسته میگردد بدیهی است هیچکس از چنین ملکی استفاده مسکونی نمی نماید، اما سند این ملک مسکونی مانده است، چون شهرداری صد ها میلیون تومان برای تغییر کاربری سند طلب می نماید.

مالک زمانی که برای دریافت مجوز کسب و کار برای آن ملک مراجعه می نماید به او مجوز نمی دهند، چون سند ملک کاربری را مسکونی ذکر نموده است. مالک هم می گوید من کار غیر قانونی نمی کنم و ملک را به کسب و کار ها اجاره نمی دهم. حال مالک طبق قانون مجبور است ملکش را در سامانه به عنوان ملک آماده اجاره ثبت کند.

اگر مستاجری پیدا شد که ادعا کرد ملک را برای استفاده مسکونی می خواهد، اما بعدا از ملک استفاده تجاری کرد تکلیف دوندگی دادگاه و دعوای حقوقی که بین مالک و مستاجر پیش می آید بر عهده کیست؟ آیا همان سامانه که مستاجر را پیدا نموده و غیر قابل سکونت بودن ملک را نپذیرفته و مالک را مجبور نموده به آن مستاجر خانه را اجاره بدهد مسئولیت تضمین اهلیت مستاجر را هم می پذیرد؟

آیا در شرایطی که در مثال بالا گفتم مرجعی وجود دارد که گواهی دهد این خانه فعلا تا برطرف مسائل می تواند خالی گذاشته گردد؟ چنین مرجعی باید فورا به مردم معرفی گردد تا قبل از کار سایت مردم اول به آنجا مراجعه نمایند ..

سوال بعدی:. خانواده ای شامل یک زن و شوهر را در نظر بگیرید. محل سکونت ملکی است که به نام شوهر است و شوهر ملک دیگری در همان شهر به نام خودش دارد. زن، پدر و مادری و خواهری دارد که در شهر دیگری زندگی می نمایند و مرتب به شهر اول هم رفت و آمد دارند.

شوهر در سامانه اعلام می نماید خانه دومی که به نامش است را به عنوان اقامت گاه فرعی خانواده پدری خانمش خالی گذاشته است. از آن جا که پدر خانم فقط یک خانه در شهر دیگری دارد حق دارد خانه دیگری را به عنوان اقامتگاه فرعی معرفی کند، اما این اقامتگاه فرعی به نام خودش نیست.

آیا چنین ملکی را می توان خالی گذاشت؟ چه کسی باید در سامانه این ملک را ثبت کند؟ پدر خانم که ملک به نامش نیست، اما به عنوان اقامتگاه فرعی از آن استفاده می نماید و تحت تصرف اوست یا شوهر که ملک به نام اوست؟ آیا بجز ثبت و نشان دادن رابطه خویشاوندی معیار دیگری برای اثبات ااین موضوع مورد احتیاج است؟ آیا مردم مجبورند در این موارد هم اجاره نامه سوری درست نمایند؟

منبع: فرارو
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1006

به "چند سوال درباره اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی" امتیاز دهید

1 کاربر به "چند سوال درباره اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند سوال درباره اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید