کرونای آفریقایی محصول 50 جهش است؛ افزایش سرعت انتشار و اوج گیری در سویه نو

به گزارش مجله پزشکی، تهران (پانا) - یک متخصص بیماری های داخلی درباره سویه تازه ویروس کرونا گفت که سویه تازه آفریقایی، محصول حدود 50 جهش است که 30 جهش آن در پروتئین اسپایک زنجیره اتفاق افتاده است، سرعت انتشار و اوج گیری آن هم نسبت به گونه های قبلی بسیار سریعتر است.

کرونای آفریقایی محصول 50 جهش است؛ افزایش سرعت انتشار و اوج گیری در سویه نو

مصطفی جلالی فخر، متخصص بیماری های داخلی در صفحه ایستاگرام خود درخصوص سویه نو ویروس کرونا مطلبی با عنوان تازه نفس های آفریقایی نوشت.

به گفته وی، علت نگرانی جهان نسبت به این واریانت نو که در آفریقای جنوبی شکل گرفته است، سرعت انتشار و اوج گیری بسیار سریع تری است که نسبت به گونه های قبلی دارد. آن هم در شرایطی که جهان پس از دو سال خستگی جسمی، روانی و مالی، پس از واکسیناسیون گسترده و فروکشی های چشمگیر، در انتظار زندگی معجزه گونه بدون کووید است.

جلالی فخر ادامه داد: سویه نو آفریقایی، محصول حدود 50 جهش است که 30 جهش آن در پروتئین اسپایک زنجیره اتفاق افتاده است، یعنی حدود دو برابر واریانت دلتا. پروتئین اسپایک همان جایی است که هدف واکسن های کرونا هم است؛ اما این موضوع الزاما به معنای توانایی گریزپاییِ ویروس نو از تاثیر واکسن ها نیست و هنوز هیچ قطعیتی در خصوص اندازه درگیری یا کشندگی اش وجود ندارد. فقط می دانیم که سرعت انتشار بالاتری دارد. آخرین خبر این که به محل شکل گیری اش هم محدود نمانده و آدینه، یک مورد در بلژیک شناسایی شده است.

به گفته این متخصص بیماری های داخلی، سازمان بهداشت جهانی به سرعت وارد عمل شده و ضمن ابراز نگرانی، خواهان اعمال محدودیت های شدید در خصوص مسافران، رعایت پروتکل ها و تکمیل واکسیناسیون شده است.

وی اضافه کرد: همه کلافه ایم. جهش تازه بیش از همواره، غافلگیرمان نموده است. اما چاره ای جز جدی گرفتن آن نداریم. هرچند به نظرم با وجود گستردگی واکسیناسیون، بعید می دانم دچار شبیخون اُمیکرون و پیک هایی با گستردگی و کُشندگیِ قبل شویم. با این حال نمی توان در خصوص واریانتی که هنوز اطلاعات کاملی در خصوص آن نداریم، خوشبینانه عمل کنیم. با توجه به تاثیر 84درصدی واکسن در کاهش خطر بستری شدن به علت کووید، اولین و مهم ترین اقدام ضروری، تکمیل واکسیناسیون است و در عین حال باید استفاد ه همگانی و درست از ماسک، حفظ فاصله و تهویه مناسب را جدی تر از قبل بگیریم تا ببینیم لشگر تاجدارهای نو چه در سر دارند!

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1365

به "کرونای آفریقایی محصول 50 جهش است؛ افزایش سرعت انتشار و اوج گیری در سویه نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونای آفریقایی محصول 50 جهش است؛ افزایش سرعت انتشار و اوج گیری در سویه نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید