گزارش اکران فیلم سینمایی منصور

به گزارش مجله پزشکی، عصر روز گذشته یکشنبه پنجم دی ماه نشست 540 باشگاه فیلم تهران پس از اکران فیلم منصور با حضور عباس کریمی عباسی منتقد و کورش جاهد منتقد و مجری برگزار گشت.

گزارش اکران فیلم سینمایی منصور

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، در ابتدای این نشست کورش جاهد طی سخنانی گفت: از دیدن فیلم سینمایی منصور به وجد آمدم و این فیلم واقعاً اثری است که قدرت به قلیان در آوردن احساسات ملی را دارد. از نظر من ساخت فیلم هایی که به شخصیت های واقعی مثل شهید منصور ستاری می پردازند در سینمای ما مهم و حتی واجب است. ساخت اینگونه فیلم ها در دیگر کشور های دنیا امری رایج است و می بینیم هر سال در کشورهایی، چون آمریکا درباره شخصیت های علمی، سیاسی، فرهنگی، هنری و... فیلم هایی ساخته می شوند و این افراد را معرفی می کنند، اما در سینمای ما چنین فیلم هایی را کمتر می بینیم.

وی افزود: دیدن فیلم هایی، چون منصور باعث می شود تا نگاهمان به شخصیت هایی اینچنین که در واقع قهرمانان ملی ما هستند تغییر کند و قطعاً برای کسی که این فیلم را دیده دیگر نام منصور ستاری یک نام ساده نیست که شاید عنوان یک خیابان یا اتوبان باشد. از طرفی هدف این فیلم تنها وقایع نگار نیست و منصور علاوه بر این کار، به نوعی به شرایط امروز هم انتقاد دارد و از کارشکنی ها در عرصه های مختلف نیز انتقاد می کند. فیلم بدون فوت وقت و اضافه گویی جلو می رود و ماجرا را به شکلی تعریف می کند که می تواند مخاطب را درگیر کند.

در ادامه این نشست عباس کریمی عباسی گفت: اگر فیلم سینمایی منصور 20 سال پیش ساخته می شد احتمالاً عنوانی، چون فرمانده تنها یا اسامی از این دست برای آن انتخاب می کردند، عناوینی که بیش از هر چیز گرایش به شعار و شعارزدگی را نشان می داد و قطعاً در آن زمان بیش از هر چیز به وجوه نظامی این فرد می پرداختند، اما در فیلم منصور بیش از هر چیز به وجوه انسانی این شخصیت پرداخته شده که شبیه به همه ما است و تا جایی که توانسته به کشورش خدمت کرده است.

وی افزود: از قضا من دوران سربازی در نیروی هوایی خدمت کرده ام و اتفاقاً دو بار هم ایشان را آن زمان دیده بودم و در همان دو دیدار می توانم بگویم که او دقیقاً همان شخصیتی است که در این فیلم می بینیم. از طرفی من یک رمان به نام ققنوس نوشتم و برای نگارش آن به آرشیو نیروی هوایی نیز دسترسی پیدا کردم که متوجه شدم که واقعاً در آن زمان برای انجام فعالیت های بسیاری در آنچه که منصور روایت می کند کارشکنی های بسیاری اجرا شده است. اینکه یک انسان با همه این خیانت ها و فشار ها مقاومت کرده و هر طور شده خدمت به کشورش را رها نکرده است. من این فیلم را نه یک فیلم جنگی که یک فیلم مدیریتی می دانم، فیلمی مثل فورد در برابر فراری که به شدت به سمت و سوی پرداختن به موضوع موفقیت در مدیریت پیش می رود.

این منتقد در ادامه گفت: شاید نسل ما جبهه را ندیده باشد، اما بمباران ها را دیده ایم و فیلم از این جهت هم کاملاً ملموس و صادق است. در ساخت فیلم هایی، چون منصور که یک اثر پرتره یا بیوگرافی هستند تحقیقات بسیاری صورت می گیرد و سعی می شود ما وجوه مختلف آن فرد را ببینیم که به نظر من در این فیلم چنین اتفاقی رخ داده است. طی سال های گذشته در سینمای ایران غیر از فیلم های محمدحسین مهدویان چنین ویژگی در آثار نمی دیدیم که به جای پرداختن به وجوه انسانی چنین افرادی سعی در معرفی او به عنوان یک انسان داشته باشد. این فیلم به ما می گوید که ما هر کدام می توانیم یک ستاری باشیم و با ایستادگی برای رسیدن به آن آرمان هایی که در فکر داریم می توانیم به قدری مقاومت کنیم که شاید خانه مان را هم از دست بدهیم.

کورش جاهد گفت: فیلم منصور به نوعی الگوسازی می کند و به ما شخصیتی را معرفی می کند که در دنیای امروز که همه درگیر ریال به ریال حساب و کتابشان هستند به خدمت و ایستادگی پای آرمان ها و عقایدش فکر می کند. فیلم منصور با وجود اینکه روایتی از گذشته دارد درباره امروز است و نشان می دهد که یک انسان چگونه می تواند به کشورش خدمت کند. فیلم ریتم بسیار خوبی دارد و مخاطب اصلاً از دیدن آن خسته نمی شود و از طرفی شخصیت پردازی دقیقی در این اثر اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1361

به "گزارش اکران فیلم سینمایی منصور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش اکران فیلم سینمایی منصور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید