خبرنگاران اختلاف قیمت از دلایل کمبود نهاده های دامی در خراسان جنوبی است

به گزارش مجله پزشکی، بیرجند - خبرنگاران - سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اختلاف قیمت آشکار بین نهاده های دامی آزاد و یارانه دار یکی از دلایل کمبود این نهاده ها در استان است.

خبرنگاران اختلاف قیمت از دلایل کمبود نهاده های دامی در خراسان جنوبی است

محمد ابراهیم ابراهیمی روز چهارشنبه در نشست خبری با موضوع بررسی توزیع نهاده های دام و طیور که به صورت آنلاین برگزار شد، اضافه کرد: با تلاش و پیگیری های استاندار خراسان جنوبی و رییس سازمان جهاد کشاورزی میزان تخصیص سهمیه نهاده های دامی و توزیع آن بین دامداران امسال نسبت به سال قبل از رشد خوبی برخوردار بود.

ابراهیمی گفت: این در حالی است که همچنان بحث کمبود نهاده های دامی مطرح است که یکی از دلایل مهم این مشکل، اختلاف قیمت آشکار بین نهاده های دامی آزاد و یارانه دار با توجه به کمبود بارندگی ها در فصل انتهای سال است به گونه ای که قیمت یک کیلوگرم کاه از یک کیلوگرم جو یارانه دار بیشتر است.

وی عنوان کرد: سال قبل محدودیتی در زمینه مصرف نهاده های دامی یارانه دار وجود نداشت و با هر تناژ درخواستی، نیاز شهرستان ها تامین می شد اما امسال با توجه به محدودیت ها هرچند شاهد افزایش نهاده ها هستیم اما به دلیل اینکه تقاضا بیشتر از عرضه است با کمبود روبرو شده ایم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: افزایش تقاضای نهاده های دامی خارج از عُرف و کمبود یا احساس کمبود مربوط به یک شهر یا استان نیست بلکه منوط به سایر نقاط کشور است که به دلیل کمبود بارندگی، فقر مراتع، فصل زاد و ولد دام و از همه مهمتر اختلاف قیمت نهاده های یارانه دار و بازار ایجاد شده است.

وی گفت: از تشکل های بخش کشاورزی استان انتظار داریم خرید و ذخیره سازی نهاده های دامی را به موقع و به تناسب نوع و تعداد دام مدنظر قرار دهند چراکه استانی کم باران و خشک هستیم و باید پیش بینی ها از قبل انجام شود.

ابراهیمی ادامه داد: از طرفی دامداران از نقدینگی پایین برخوردار هستند و شاید دسترسی به منابع برای تامین نهاده ها را نداشته باشند لذا تشکل ها بایستی نهاده های داخلی را به موقع خریداری و ذخیره سازی کنند تا در پیک مصرف با مشکل روبرو نشویم.

وی اضافه کرد: تخصیص و توزیع نهاده های دامی یارانه دار در استان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 175 درصد و در سه ماه انتهای سال (پیک مصرف) 2.5 برابر افزایش یافته است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: توزیع سهمیه نهاده های دامی یارانه دار استان از سوی تشکل های دام و طیور و بر اساس شاخص ها و معیارهایی از جمله شاخص جمعیتی در سامانه هویتی دام انجام می شود.

وی بیان کرد: فروردین پارسال ماهانه سه هزار تن و اسفند ماه پنج هزار و 200 تن نهاده در استان توزیع می شد که این میزان فروردین امسال به چهار هزار تن و انتها سال به 9 هزار تن رسید.

ابراهیمی ادامه داد: سال گذشته در مجموع بیش از 51 هزار تن نهاده دامی یارانه دار از قبیل کنسانتره و امسال به علاوه توزیع 11 هزار تن نهاده خام، در مجموع به بیش از 91 هزار تن رسیده است.

وی گفت: توزیع نهاده های دام و طیور امسال از طریق سامانه بازارگاه اجرا شده و اکنون مسئله ای در خصوص این سامانه برای توزیع نهاده های مورد نیاز مرغداری های استان وجود ندارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در مرحله بعد توزیع نهاده های دامی مربوط به گاو شیرده از طریق سامانه مدنظر به زودی آغاز می شود همچنین برای سایر ماکیان که پروانه بهره برداری دارند نیز تا به امروز 2 نوبت سهمیه تخصیص یافته است.

وی عنوان کرد: در بحث سایر واحدهای صنعتی اعم از پرواری و داشتی، آمارها در حال جمع آوری است که به زودی در قالب سامانه بازارگاه بر اساس واحدهای فعال، نهاده های مورد نیاز توزیع خواهد شد.

ابراهیمی اضافه کرد: تشکل ها باید در راستای تامین نهاده های مورد نیاز جامعه هدف قدم بردارند در حالیکه برخی تشکل ها اکنون از رسالت اصلی خود فاصله گرفته اند.

وی گفت: پتانسیل های لازم برای تامین نقدینگی تشکل ها فراهم است لذا تشکل ها بایستی قبل از هر اقدامی پیش بینی لازم را در خصوص شرایط استان و تامین نهاده های مورد نیاز داشته باشند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: شرایط میزان بارندگی و خشکسالی در خراسان جنوبی تا حدودی مشخص است لذا تشکل ها بایستی برنامه ریزی منظم و پایدار را برای تامین نهاده های مورد نیاز جامعه هدف داشته باشند.

وی در ارتباط با تامین نهاده های مورد نیاز مرغ گوشتی و تخمگذار و صنعت دام و طیور استان بیان کرد: بعد از راه اندازی سامانه بازارگاه واحدهای صنعتی مرغ گوشتی و تخمگذار اگر با مشکل روبرو شدند مربوط به سامانه بوده است و اکنون مسئله ای وجود ندارد.

ابراهیمی با بیان اینکه این استان قطب تولید صنعت مرغ است گفت: بیش از 70 درصد تولیدات استان به خارج استان به ویژه استان سیستان و بلوچستان یا خارج از کشور ارسال می شود.

وی ادامه داد: در زمینه تخم مرغ نیز یک سوم تولید در داخل استان مصرف و مابقی به خارج استان ارسال یا صادر می شود.

ابراهیمی گفت: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مقداری تولید استان را تحت تاثیر قرار داد که مقطعی است و از مرغداران دعوت به صبر و حوصله بیشتر می کنیم چراکه این مشکل تاثیر مستقیم بر افکار مسوولان و غیر مستقیم بر افکار مردم گذاشت که امید است مجدد مرغداری ها به چرخه تولید بازگردانده شوند.

وی عنوان کرد: صنعت طیور و سایر ماکیان در استان افزایش یافته است که اگر پایبند به مسایل بهداشتی نباشیم با مشکل مزمن و غیر قابل درمانی روبرو خواهیم شد لذا همه باید اعتقاد اجرایی بر رعایت اصول و ضوابط نظام دامپروری و دامپزشکی داشته باشیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 960

به "خبرنگاران اختلاف قیمت از دلایل کمبود نهاده های دامی در خراسان جنوبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اختلاف قیمت از دلایل کمبود نهاده های دامی در خراسان جنوبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید