خبرنگاران الجزایر هم وارد زمین بازی لیبی می گردد؟

به گزارش مجله پزشکی، تهران- خبرنگاران- در حالی که هر روز بر ابعاد بحران لیبی افزوده می گردد و طرفهای درگیر در این کشور با تکیه بر حامیان خود مدام از آمادگی برای نبرد سخن می گویند، مداخله نظامی احتمالی مصر در لیبی موجب نگرانی الجزایر نیز شده است.

خبرنگاران الجزایر هم وارد زمین بازی لیبی می گردد؟

به گزارش روز شنبه المونیتور ، نمایندگان مجلس مصر هفته گذشته در مصوبه ای با مداخله نیروی های نظامی مصر در لیبی برای حمایت از نیروهای ژنرال حفتر به این کشور موافقت کردند و این در حالی است که ترکیه نیز پیش از این نیروهایی را برای پشتیبانی از فایز السراج به طرابلس اعزام نموده بود. همین اقدامات موجب شد سطح تنشها در لیبی بشدت افزایش یابد.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در دنیا و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می نمایند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج هستند که در غرب این کشور مستقر و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

افزایش سطح تنش ها در لیبی از یک سو و حساسیت کشورهای همسایه از سوی دیگر موجب شد که امکان مداخله نظامی الجزایر در لیبی نیز از سوی بعضی رسانه ها مطرح شود.

این در حالی است که نیروهای ژنرال حفتر اخیرا اظهار داشتند سامانه های دفاع موشکی برای مقابله با حملات احتمالی ترکیه و نیروهای دولت وفاق ملی در شهرهای سرت و الجفره مستقر نموده اند.

فرج المهدوی رئیس ستاد نیروهای دریایی ارتش وابسته به حفتر اظهار داشت که نیروهای آنها اکنون قدرت نابودی هر کشتی را حتی در فاصله 100 کیلومتری از ساحل لیبی دارند.

وی توضیح داد که مهمترین هدف از استقرار این سامانه های دفاعی، غرق کردن یگان های دریایی ترکیه است.

احمد المسماری سخنگوی رسمی نیروهای ارتش حفتر نیز پیش تر اعلام نموده بود که محورهای سرت و الجفره با انواع سلاح، رادار و پدافند هوایی تقویت شده است.

گفته می شود بیشتر این سلاحها از روسیه به دست نیروهای ژنرال حفتر رسیده است.

در چنین شرایطی الجزایر بشدت نگران افزایش تنش ها در لیبی است.

حضور کشورهای عظیم در منطقه شمال آفریقا و مدیترانه که ممکن است پای آنها نیز به بحران لیبی کشیده شود می تواند خسارات جبران ناپذیری برای جامعه دنیای داشته باشد.

از نقطه نظر مقامات الجزایر ، مداخله نظامی مصر در لیبی نه تنها به معنای به حاشیه راندن الجزایر از مناسبات و روابط سیاسی در آفریقا محسوب می شود ، بلکه یک تهدید امنیتی جدی برای این کشور نیز هست.

در صورت بروز هرگونه درگیری جدی در لیبی که با مداخله مستقیم کشورهای منطقه و بویژه مصر و ترکیه همراه باشد، امنیت مرزها و حتی امنیت اجتماعی الجزایر نیز به مخاطره خواهد افتاد.

الجزایر یکهزار کیلومتر مرز مشترک با لیبی دارد و در صورت بروز درگیری مستقیم بین نیروهای خارجی در این منطقه ، مقامات الجزایر ناگزیر خواهد شد دهها هزار تن از نیروهای نظامی این کشور را در مرز با لیبی به منظور تامین امنیت کشور خود مستقر نمایند.

این اقدام علاوه بر تحمیل هزینه های سرسام آور به الجزایر، دولت شنماینده این کشور را با بی ثباتی روبرو خواهد نمود.

در پی اعتراضات و تظاهرات خیابانی گسترده علیه حکومت و رئیس جمهوری در سال 2019 که هفته ها ادامه داشت و به درگیری با نیروهای ضد شورش و مجروح و کشته شدن تعدادی از تظاهر نمایندگان منجر شد، پایان عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور وقت الجزایر مجبور به کناره گیری از قدرت شد و دولت جدیدی در این کشور زمام امور را بدست گرفت.

الجزایر به عنوان عظیمترین کشور آفریقا در یک دهه گذشته همیشه نسبت به حوادث لیبی مشی بی طرفی اتخاذ نموده و به میانجیگری های بین المللی در این زمینه دلخوش بوده است.

اینک اعزام نیروهایی توسط ترکیه به طرابلس برای دفاع از فایز السراج از یک سو و نیز تهدید مصر به مداخله نظامی برای حمایت از نیروهای ژنرال حفتر از سوی دیگر موجب شده است که سطح مناقشات در لیبی به حالت خطرناکی برسد؛ بویژه اینکه گزارش های دریافتی حاکی از استقرار سامانه های موشکی جدید در شرق لیبی و استقرار جنگنده های روسی برای حمایت از نیروهای ژنرال حفتر مزید برعلت شده است.

اینگونه اقدامات موجب شد که صبری بوقادوم وزیر خارجه الجزایر اخیرا با صدور بیانیه ای تاکید نمود سرازیر شدن سلاح به لیبی ضمن مسلح کردن گروه های تروریستی، امنیت منطقه شمال آفریقا را نیز تهدید می نماید.

وی اضافه نمود که طرف های خارجی می خواهند لیبی به عرصه جنگ های نیابتی و محلی برای تسویه حساب ها با قیمت خون ملت لیبی تبدیل شود.

عبدالمجید تبون رییس جمهوری الجزایر هم ارسال تسلیحات به لیبی از طرف هر کشوری را ناقض امنیت منطقه توصیف کرد و گفت: اعزام مزدوران خارجی به لیبی توسط بعضی کشورها به همراه حضور تروریست های افراطی همچون القاعده و داعش نه تنها نمی تواند صلحی در منطقه ایجاد کند بلکه بر وخامت اوضاع امنیتی در شمال آفریقا خواهد اضافه نمود، به همین دلیل کشورهای همسایه لیبی به هیچ وجه نمی توانند دخالت کشورهای خارجی در جنگ این کشور را تحمل نمایند و در برابر آن ساکت باشند.

افزایش سطح تنش ها در لیبی از یک سو و حساسیت کشورهای همسایه از سوی دیگر موجب شد که امکان مداخله نظامی الجزایر در لیبی نیز از سوی بعضی رسانه ها مطرح شود.

این شایعات تا آنجا قوت گرفت که وزارت دفاع الجزایر با صدور بیانیه ای ادعاهای مربوط به آماده باش ارتش این کشور برای مداخله نظامی در لیبی را تکذیب کرد.

وزارت دفاع الجزایر تاکید نمود هیچ فرمانی از سوی سعید شنقریحه رئیس ستاد مشترک ارتش برای آماده باش نیروهای نظامی این کشور جهت مداخله نظامی در لیبی صادر نشده است.

این مواضع و واکنش ها بخوبی از حساسیت و پیچیدگی اوضاع لیبی حکایت دارد و چنانچه سطح مناقشات در این کشور کنترل نشود و فرایند حوادث به رویارویی بعضی کشور در لیبی منجر شود، ابعاد آن بخش های عظیمی از آفریقا و مدیترانه را فراخواهد گرفت.

حضور کشورهای عظیم در منطقه شمال آفریقا و مدیترانه که ممکن است پای آنها نیز به بحران لیبی کشیده شود می تواند خسارات جبران ناپذیری برای جامعه دنیای داشته باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 548

به "خبرنگاران الجزایر هم وارد زمین بازی لیبی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران الجزایر هم وارد زمین بازی لیبی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید