درخواست شخصیت های عربی و بین المللی برای آزادی سلمان العوده

به گزارش مجله پزشکی، فعالان حقوقی، سیاستمداران و شخصیت ها و پژوهشگران عربی و بین المللی خواهان آزادی سلمان العوده، مبلغ مشهور عربستانی شدند و سکوت جهان اسلام و غرب در قبال بازداشت وی را محکوم کردند.

درخواست شخصیت های عربی و بین المللی برای آزادی سلمان العوده

به نقل از سایت روزنامه عربی21، جمعه نشست مجازی با عنوان اصلاح گران معاصر..سلمان العوده الگو است با مشارکت 34 شخصیت از کشورهای مختلف آغاز شد.

این نشست دو روز به طول می انجامد. یک موسسه مستقل در واشنگتن که مسئول سازماندهی این نشست است، هدف از آن را حمایت از پژوهش ها و فعالیت حقوقی در جهان عربی به ویژه عربستان است.

المنصف المرزوقی، رئیس جمهور اسبق تونس در این نشست گفت: اصلاح گران نصیحت هایی به حکام می کنند اما حکام به جای گوش دادن آن ها را به زندان می اندازند. سلمان العوده و بقیه زندانیان سیاسی در عربستان را آزاد کنید و به نصیحت های آن ها گوش دهید.

وی گفت: شرایط فاجعه بار جهان عربی نتیجه گوش ندادن به اصلاح گرانی مثل سلمان العوده است. العوده و همراهان او را فراموش و رها نمی کنیم.

سارا لی ویتسون، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر نیز گفت، دولت عربستان اتهامات تروریسم را علیه کسی به کار می گیرد که خواهان اصلاحات، تغییر و صلح است.

وی خواهان زیر نظر دریافت مسئولان دولتی شد که در محاکمه سلمان العوده نقش دارند.

ویتسون گفت: از جمله این مسئولان معاونان دادستانی و بازپرسانی هستند که العوده را متهم کرده اند. همچنین قضات و نگهبانان زندان ها در این مسئله نقش دارند. این ها افرادی هستند که دولت برای اجرای عملیات سرکوب به آن ها تکیه می کند.

آدم کوجل، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر گفت: شرایط حقوق بشر در عربستان نشان می دهد که در طول سال های اخیر به ویژه در حوزه حقوق مدنی یا سیاسی وخیم شده است. میزان ظلم در این کشور در طول سه سال اخیر بی سابقه بوده است. تعداد زیادی از علما، مفکرین، روشنفکران، اقتصاددانان و فعالان در زمینه حقوق زنان بازداشت شده اند.

وی گفت: عربستان تلاش می کند از طریق انکار تمام حقوق مدنی و سیاسی و نشان دادن کشور به عنوان کشوری پیشرفته و مدرن از طریق اصلاحات اجتماعی و فرهنگی محدود روش امارات را برود.

دانا احمد، پژوهشگر عربستانی عضو عفو بین الملل گفت: دادگاه کیفری سعودی که العوده در آنجا محاکمه می شود ابزار خوبی برای سرکوب دولتی است و برخلاف دادگاه های دیگر از صلاحیت محاکمه در امور تروریسم برخوردار است. اقداماتی که این دادگاه در پیش می گیرد غیرقانونی است. افراد را بدون حکم جلب یا دلیلی بازداشت می کنند و اجازه ملاقات با خانواده هایشان یا کنندگان حقوقی شان را نمی دهند.

این پژوهشگر عربستانی گفت: از دیگر نقض های این دادگاه دریافت اعتراف زیر شکنجه است.

سلمی اشرف، مدیر دیده بان حقوق بشر حمایت خود را از حقوق سلمان العوده اعلام و تأکید کرد، العوده در معرض نقض های سنگینی از جمله شکنجه و اهمال پزشکی قرار گرفته که موجب از دست دادن نیمی از بینایی و شنوایی اش شده است.

جاشوا کوبرا، معاون مدیر موسسه حقوق بشر عدالت گفت: عملیات اعدام در عربستان از 2011 و به ویژه از 2015 با بر تخت نشستن ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان افزایش یافته است اما این افزایش نشان دهنده افزایش جرایم نیست بلکه در راستای کمپین گسترده سرکوب آزادی بیان و مخالفان است.

مضاوی الرشید، استاد دانشکده اقتصاد لندن و جزو مخالفان عربستانی خواهان افزایش آگاهی از رنج و مسائل العوده و دیگر زندانیان در عربستان شد.

وی گفت: مسئله ای که برای ما شوک برانگیز است سکوت جهان اسلام و غرب درباره شرایط العوده است. به نظر می رسد عربستان همگی را ساکت کرده است. خطر العوده برای نظام سعودی از تروریست ها بیشتر است.

فرانسوا بورگا، مدیر پژوهش ها در مرکز پژوهش های علمی ملی فرانسه از اقدامات عربستان علیه العوده و سکوت غربی ها و فرانسه ابراز نگرانی کرد.

انیل شیلین، پژوهشگر امور خاورمیانه گفت، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سال 2017 سخنرانی درباره اسلام میانه رو ایراد کرد که جهان و به ویژه آمریکا آن را ستودند اما ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی نشان داد که آن صرفا کمپین روابط عمومی برای مخفی کردن حقیقت بود.

وی گفت: شخصی مثل سلمان العوده خواهان دموکراسی و تغییر در نظام است اما او را به گونه ای نشان داده اند که گویی یک تندرو است که باید به زندان بیفتد یا کشته شود. ما از سکوت غرب در قبال شرایط العوده تعجب می کنیم.

عبدالله العوده، پسر سلمان العوده نیز از حاضران در نشست قدردانی کرد و گفت: نظرات مختلف در جلسات بیانگر تنوع در تفکر، ایدئولوژی و منطقه است و این تنوع بزرگترین دلیل برای وحدت و قوی ترین پاسخ به دولت عربستان است که مدعی است از مآغازیت برخوردار است درحالی که پدرم را بازداشت کرده است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 897

به "درخواست شخصیت های عربی و بین المللی برای آزادی سلمان العوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست شخصیت های عربی و بین المللی برای آزادی سلمان العوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید